آلمان باید از آتش بس حمایت کند نه جنگ ِ اسرائیل

 

 – نیکول گولکه نماینده پارلمانی حزب چپ آلمان

نظام سیاسی آلمان قویاً از جنگ اسرائیل در غزه حمایت می کند و پیام های «همبستگی» و همچنین تسلیحات به اسرائیل ارسال می کند. نیکول گولکه، نماینده حزب چپ‌گرای Die Linke (حزب چپ آلمان)، در ژاکوبین می‌نویسد چرا آلمان باید به جای چنین سیاستی خواهان آتش‌بس باشد.

در حال حاضر شاهد خونین ترین جنگ چند دهه اخیر در اسرائیل و فلسطین هستیم. حداقل ۱۲۰۰ نفر که عمدتاً شهروندان اسرائیلی بودند در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ توسط حماس کشته شدند و از آن زمان تاکنون حداقل ۳۰۰۰۰ فلسطینی توسط ارتش اسرائیل کشته شده اند. با این حال، اکثر همکاران من در پارلمان آلمان، بوندستاگ، تنها با یک طرف همدلی و ابراز همبستگی می کنند.

به نظر می رسد نظام سیاسی آلمان هیچ حساسیتی نسبت به رنج مردم فلسطین ندارد. به ندرت کلمه ای برای ابراز همدردی شنیده می شود، هیچ مراسم یادبودی برای هزاران کودک و جوان کشته شده در غزه در آلمان دیده نمی شود، و هیچ درخواستی از دولت اسرائیل برای پایان دادن به جنگ صورت نمی گیرد. همچنین در مورد حمایت سیاسی آلمان از دولت نتانیاهو تجدید نظری صورت نگرفته است – حمایتی که نه تنها به صورت “همبستگی بی قید و شرط”، بلکه با تحویل سلاح و مهمات نیز بیان شده است.

«سیاست خارجی ارزش‌محور» که وزارت خارجه آلمان در سال‌های اخیر بسیار درباره آن صحبت کرده است، در اینجا دیده نمی‌شود. وضعیت فعلی بیانگر ورشکستگی اخلاقی سیاست آلمان است و استانداردهای دوگانه آن را آشکار می کند.

یک فاجعه انسانی از پیش برنامه ریزی شده

این اعداد به تنهایی نشان دهنده درد و رنج مردم غزه است: ۳۰۰۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند، بیش از ۷۰۰۰۰ مجروح شده اند که حال بسیاری از آنها وخیم است و بیش از ۸۰۰۰ نفر هنوز در زیر آوار مفقود هستند. متأسفانه زنده ماندن بسیاری از آنها محل تردید است. حداقل ۸۵ درصد از مردم آواره شده اند و تقریباً کل جمعیت نوار غزه از گرسنگی رنج می برند.

اکنون، ارتش اسرائیل به شهر رفح – آخرین بخش نوار غزه که خود اسرائیل آن را “منطقه امن” تعیین کرده و ده‌ها هزار نفر به آن فرار کرده‌اند، حمله می‌کند. آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه، که به درستی این مانور را یک “فاجعه انسانی از پیش برنامه ریزی شده” توصیف کرد، نیز می داند که حمله برنامه ریزی شده به رفح درد و رنج غزه را تشدید خواهد کرد.

تاکنون، این اظهارات وزیر امور خارجه تندترین انتقاد از رفتار جنگی اسرائیل توسط دولت آلمان است. اکثریت ائتلاف حکومتی متشکل از سوسیال دموکرات ها (SPD)، سبزها و دموکرات های آزاد (FDP) به همراه اپوزیسیون محافظه کار از اقدامات اسرائیل در غزه تا پای جان دفاع می کنند. به نظر می رسد افزایش مداوم تعداد قربانیان در طرف فلسطینی برای آنها معنایی ندارد.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان گفت: «اسرائیل یک کشور دموکراتیک است که بر اساس اصول بسیار بشردوستانه هدایت می‌شود و بنابراین می‌توانیم مطمئن باشیم که ارتش اسرائیل در هر کاری که انجام می‌دهد به قوانین ناشی از قوانین بین‌المللی احترام می‌گذارد. در این مورد تردیدی ندارم.” می توان پرسید آیا صدراعظم نمی خواهد واقعیت را ببیند؟ بالاخره نقض قوانین بین المللی در نوار غزه کاملاً مستند هستند. هر کسی بخواهد می تواند تاکیدات بر قتل، خشونت، و اشغالگری که از دولت و پارلمان اسرائیل شنیده می شود را بشنود.

سخنان فریدریش مرتز، رهبر اپوزیسیون دموکرات مسیحی، که به رسانه ها گفت: «به نظر من، دولت اسرائیل و ارتش اسرائیل هر کاری که می توانند برای محافظت از غیرنظامیان آنجا انجام می دهند» پوچ تر است. سخنان او در زمانی بیان شد که جنگ غزه به عنوان جنگی با بیشترین تعداد کودکان کشته شده، بالاترین تعداد آوارگان و بیشترین روزنامه نگاران کشته شده در دهه‌ها؛ توصیف می‌شد.

این اظهارات دولت و سیاستمداران اپوزیسیون مطرح آلمان نه تنها با تصاویر و چهره هایی که از غزه می آیند به راحتی رد می شوند، بلکه به شدت با واقعیت در تضاد هستند. بسیاری از همکاران آنها در دولت ها و احزاب کشورهای دیگر مدت هاست شروع به اصلاح مسیر خود کرده اند. به عنوان مثال، پدرو سانچز ، نخست وزیر چپ میانه اسپانیا، کمک های بشردوستانه به غزه را افزایش داد. توقف صادرات تسلیحات به اسرائیل در حال بحث است یا قبلاً در تعدادی از کشورها اجرا شده است. در آمریکای لاتین، رئیس جمهور برزیل، لولا داسیلوا، سفیر خود از اسرائیل را در اعتراض به ویران سازی غزه فراخواند.

بدون سلاح در مناطق جنگی

در طول مبارزات انتخاباتی پارلمان آلمان در سال ۲۰۲۱، مانیفست انتخاباتی سوسیال دموکرات ها خواستار «محدودیت صادرات تسلیحات» بود، همزمان سبزها شعار «عدم استفاده از سلاح و تسلیحات در مناطق جنگی» را مطرح کردند. با این حال، تنها در سال گذشته، صادرات تسلیحات آلمان به اسرائیل از ۳۲ میلیون یورو به ۳۰۳ میلیون یورو – تقریبا ده برابر – افزایش یافت. در ژانویه ۲۰۲۴، دولت آلمان اعلام کرد در حال بررسی ارسال ۱۰۰۰۰ گلوله مهمات تانک ۱۲۰ میلی متری به اسرائیل است – مهماتی که برای تخریب خانه ها و کشتار مردم در نوار غزه استفاده می شود.

اظهارات وزیر امور خارجه مبنی بر اینکه سیاست فعلی اسرائیل حقوق بشر را نقض می کند، کافی نیست – چنین سخنانی باید عواقبی داشته باشد.

با توجه به همه اینها، من از دولت فدرال آلمان و به ویژه وزیر امور خارجه آن پرسیدم اگر این طور است حمله اسرائیل به رفح چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟ اقدامی که خود وزیر خارجه نسبت به آن هشدار داده است. پرسیدم آلمان چه اقدامات خاصی برای جلوگیری از این فاجعه انجام می دهد و آیا در حال بررسی تغییر سیاست صادرات تسلیحاتی خود می باشد؟

متأسفانه، همانطور که انتظار می رفت، پاسخ داده شد: هیچ برنامه ای برای تغییر مسیر صادرات تسلیحات وجود ندارد. پاسخ وزارت امور خارجه حاکی از آن است که دولت آلمان موضع قوی تری در حمایت از غیرنظامیان غزه اتخاذ نخواهد کرد و به سهیم شدن در کمک های بشردوستانه بسنده خواهد کرد.

صحبت کردن برای بشریت

بدترین حمله تروریستی به یهودیان از زمان هولوکاست در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، قتل بیش از ۱۲۰۰ شهروند عمدتاً اسرائیلی توسط حماس، گروگان گیری صدها نفر از جمله بسیاری از کودکان – همه اینها باید ما را به تفکر وا دارد. همچنین باید به‌طور ویژه هشداری برای چپ در آلمان باشد، زیرا ما در برابر تاریخ خود مسئولیت ویژه‌ای برای محافظت از جان یهودیان داریم و لازم است اقدامی قاطع در برابر یهودستیزی انجام دهیم.

با این وجود، چنین مسئولیتی نمی تواند به معنای سکوت یا چشم پوشیدن بر جنگ وحشیانه علیه غیرنظامیان؛ یا دادن چراغ سبز به دولت راستگرای اسرائیل که مسئول این امر است، باشد. اقدامات نیروهای مسلح اسرائیل مدتهاست از هرگونه دفاع مشروع فراتر رفته و تنها در خدمت انتقام و مجازات دسته جمعی است. بر اساس نظرسنجی ها، اکثریت در آلمان نیز با این ارزیابی موافق هستند. مسئولیت آلمان به عنوان یکی از نزدیک ترین متحدان اسرائیل، باید این باشد که بر دولت اسرائیل تأثیر بگذارد تا این کشتار بی معنی را متوقف کند.

شکست سیاست خارجی آلمان در خاورمیانه آشکار است و کنار گذاشتن اصولی که این کشور مدعی پایبندی به آن در سیاست خارجی خود بوده قابل انکار نیست. نیروها و احزاب چپ نباید اشتباهات احزاب حاکم و محافظه کاران را تکرار کنند. برای سوسیالیست های دموکراتیک، حقوق بشر باید همیشه در اولویت باشد. مخالفت ما با تحویل تسلیحات در مناطق جنگی باید غیرقابل مذاکره باشد. ایده‌های گاه به ظاهر آرمان‌شهری دیپلماسی، صلح و عدالت باید همیشه اصول راهنمای سیاست خارجی ما باقی بمانند.

حزب چپ آلمان همراه با بیست نماینده سوسیال دموکرات که طرفدار آتش بس هستند، باید صدای همه کسانی باشد که از این جنگ رنج می برند و آرزوی امنیت و صلح دارند.

ما نه تنها وام دار کسانی هستیم که در غزه رنج می برند و باید بر این موضع ثابت قدم بمانیم، بلکه وام دار صلح طلبان اسرائیلی هستیم که هفته هاست علیرغم سرکوب شدید به خیابان ها آمده اند و از آلمان می خواهند برای صلح شجاعت نشان دهد. به قول مائوز اینون که والدینش در ۷ اکتبر توسط حماس کشته شدند: «برای ما اسلحه نفرستید، برای ما حمایت پزشکی بفرستید. از جنگ حمایت نکنید، از صلح حمایت کنید».

برگردان: همایون فرزاد

  • اخبار روز

جمعه, ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

یک نظر بگذارید