بیانیه کارگران ذوب‌آهن اصفهان

 

پس از حضور قدرتمند و متحدانه‌ی ما در روز شنبه ۱۱ آذر و طنین شعار “گارد ویژه و باتوم دیگه اثر ندارد”، کوهی مدیرعامل شرکت با هزار خواری و ذلت درصدد توجیه گسیل دادن یگان ویژه در سال گذشته برآمد. اما بلافاصله در روز یکشنبه و دوشنبه با وارد کردن نیروهای گارد ویژه و چماق به دستانِ حراستی به داخل شرکت و تهدید و احضار و بازداشت همکاران‌مان و همچنین ممانعت از ورود و ضبط کارت آنها، این مدیرعامل خائن و ضدکارگر به وضوح نشان داد که “توبه گرگ مرگ است”.

چند مسئله را با قطعیت روشن خواهیم کرد:

۱- اجرای کامل و اصلاح طرح طبقه‌بندی مشاغل که قریب به ۱۰ سال است از ما دزدی شده حق قانونی ما کارگران ذوب‌آهن است.

۲- خواست همسان‌سازی حقوق با سایر شرکت‌های فولادی، آن هم درحالی‌که شرکت ما از قدرتمندترین و سودآورترین و قطب صنعت فولادی کشور بوده و هست، خواستی به‌حق و قابل اجراست.

۳- مطالبه‌ی افزایش دستمزد و پاداش با توجه به تورم سرسام‌آور و ناکافی بودن حقوق کارگران، حق مسلم و بدیهی کارگران است.

۴- همه کارگران حق دارند تا آزادانه بتوانند تشکل مستقل خود را ایجاد کنند و از طریق آن به مطالبه‌ی حقوقشان بپردازند. با توجه به عدم وجود تشکل مستقل، اعتراض مسالمت‌آمیز ما در محوطه‌ی کارخانه که خانه کارگران است و بدون کوچکترین خشونت و قانون گریزی اتفاق افتاده است، قانونی‌ترین حق ماست.

اما درمقابل چه اعمالی ناحق و غیرقانونی است:

۱- به گرو گرفتن حق زندگی کارگران و خانواده‌های‌شان از طریق عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل طی ۱۰ سال گذشته و به طبعِ آن عدم پرداخت افزایش حقوق ناشی از اجرای این طرح، دزدی و غارت از کارگران، و غیرقانونی و غیرانسانی و جُرم است. شرم بر شما باد

۲- عدم پاسخگوئی به صدای حق‌خواهی و مطالبه‌گری کارگرانی که در یک قرارداد دو طرفه با شما قرار دارند و نان تلاش و زحمت خود را می‌خورند، غیرقانونی و غیر اخلاقی است.

۳- تحت فشار قرار دادن کارگران، تهدید و احضار، بازداشت و تنبیه آنان تنها بخاطر اینکه حق قانونی خود را می‌خواهند و در مقابلِ ظلم و دزدی‌های شما اعتراض و تظلم‌خواهی می‌کنند هم مغایر قوانین جاری و هم بر اساس هر نوع دین و مسلکی شنیع و ضد انسانی است.

 

۴- وارد کردن نیروهای نظامی و گارد ویژه به محیط کار، آنهم ذوب‌آهن که از قطب‌های اقتصادی کشور است قطعاً غیرقانونی و اتفاقاً اخلال در نظم کارخانه است و باید جُرم تلقی گردد. شرم بر شما که اعمالی را از سال گذشته تاکنون مرتکب شده‌اید که در هیچ تاریخی نمونه‌اش دیده نشده است.

سیاهه‌ی حق‌خواهی های قانونی ما و ظلم و ستم‌های غیرقانونی و جرائم شما بسیار سر دراز دارد و بیشتر از این نمی‌شود به آنها اشاره کرد.

حال که پس از اعتراض حق‌خواهانه‌ و قانونی ما، مدیریت و حراست در مقام دشمنان اصلی کارگران ذوب‌آهن دوباره ناجوانمردانه و خیانت‌بار دست به کار شده و با به زحمت انداختن و آزار چندین تن از همکاران ما قصد تداوم اِعمال ظلم و تضییع حقوق ما کارکنان ذوب‌آهن را دارند باید نکاتی را صریحاً اعلام کنیم:

– همکارانی را که بازداشت شده‌اند باید به فوریت و بدون هیچ قید و شرطی آزاد گردند.

– مشکل همکارانی که در روند ورود و خروجشان اخلال ایجاد شده و یا کارت‌های‌شان متوقف شده است باید سریعاً برطرف گردد.

– ما قاطعانه بر خواست‌های خود از جمله تصحیح و اجرای کامل طرح طبقه‌بندی مشاغل، افزایش مزد و پاداش و دیگر خواسته‌های خود تاکید داریم. فکرِ دور زدن و نادیده گرفتن مطالبات ما را از سر بیرون کنید. به فوریت باید اقداماتی در راستای تحقق خواسته‌های ما کارگران آغاز کرده و اِعلام نمائید.

در خاتمه قاطعانه اعلام می‌کنیم که قدرت و اراده‌ی ما کارگران را دوباره آزمایش نکنید!

فراموش نکنید که ۱۸۰۰۰ پرسنل در این شرکت مشغول به کار هستند و تجمعاتی که تاکنون برگزار کرده‌ایم همواره چند هزار نفره بوده است.

ما را وادار نکنید تا قدرت خود را در ابعاد بزرگتر و در سطوح بالاتری به شما نشان دهیم!

فراموش نکنید که چرخ‌های این صنعت با دستان ما می‌چرخد و با دستان ما نیز می‌تواند متوقف گرد

شمارش معکوس برای شما آغاز شده است.

مجمع کارگران ذوب‌آهن اصفهان

 

 

 

 

 

یک نظر بگذارید