*ثروت افسانه ای دریاچه ارومیه*

 

حتما در خبرها ناله‌ها و مرثیه‌سرایی‌های آبکی و الکی راجع به خشک شدن دریاچه‌ی ارومیه را شنیده‌اید. و لابد علت اصلیِ آن آنطور که تحلیل‌گرانِ نابغه‌ی ایران اینترنشنال می‌گویند، بی‌کفایتی مسئولین است. اما بعد از مرثیه برای این زیباییِ از دست رفته و نثارِ چند لعن و نفرین‌ به مسئولین بی‌کفایت، شایسته است از خود بپرسیم دریاچه ارومیه به جز نمک چه چیزی دارد یا به بیان بهتر در پسِ نمکِ دریاچه چه ثروتی نهفته است؟ بله، مواد معدنی و ثروت حاصل از آن طبق تحقیقات صورت‌گرفته، از این قرار است:

١. کلرید پتاسيم (KCI) حدود ٢٧ ميليون تن

٢. سولفات پتاسيم (SA1) حدود ۶٠ ميليون تن ٣. منيزيا (اکسید منیزیم MGO) ٢۴٠ ميليون تن ۴. سدیم بروماید (NABR) حدود ٢٨ تن ۵. ليتيم (ساخت موبایل، کامپیوتر، ماشین‌های برقی، فضا‌پیما و دارو و حتی ایمونولوژی، وابسته این فلز گران‌بهاست) حدود ٢۵٠ تن برآورد شده است.

خب، ثروت حدودیِ حاصل از فروش این مواد معدنی چقدر می‌شود؟ ۱. کلرید پتاسیم قیمت جهانی هر تن ٣٣۰،۰۰٠ دلار تخمین زده شده است که قیمت ۲۷ ميليون تن به پول ما می‌شود ٣٧۴،٢٢٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تریلیارد تومن.

۲. سولفات پتاسیم سنگی قیمت هر کیلو گرم به طور میانگین ٨٩٠٠٠ از درب کارخانه که می‌شود ۵،٣۴٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تریلیارد تومن.

۳. اکسید منیزیم خرید از معدن هر تن ٢۵٠٠٠.٠٠٠ که می‌شود ۶٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تریلیارد تومن.

۴. سدیم بروماید هر ١٠٠ گرم ٧٨٠٠٠ که می‌شور ٢١٨،۴٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تریلیارد تومن.

۵. لیتیوم به طور میانگین هر تن به قیمت جهانی ۳۶،۰۰۰ دلار که می‌شود ٣٧٨،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠،٠٠٠ تریلیارد تومن.

برای ما معلمان و بازنشستگان‌ و … که رقم‌های بالا را حتی به درستی نمی‌توانیم بر زبان آوریم، چه رسد به اینکه تصوری از آنها داشته باشیم، فقط حسرت زیباییِ از دست رفته می‌ماند. برای مسئولینی هم که حالا مشخص شده آنقدرها هم بی‌کفایت نیستند، مشاهده می‌فرمایید که چه رقم‌هایی می‌ماند. به این ترتیب، آنها منتظر می‌مانند که غبارِ مرثیه‌ها و نفرین‌ها فروبنشیند و تحلیل‌گران نابغه آبِ دریاچه را از آسیابِ آگاهیِ ما بیندازند، سپس حساب‌ها را از رقم‌های افسانه‌ای انباشته می‌کنند.

 

 

 

یک نظر بگذارید