*هیچ عاقلی با مردم عصبانی کَل کَل نمی کند.* — *ماشاا.. اکبری*

*چنگ در گلوی اینترنت گذاشته اید که چه؟ سنگ به پنجره دانایی می کوبید چرا؟* *چه چیزی در آن پشت و پستوها دارید که اینهمه از فضای مجازی می ترسید؟……*

کاش کمی تاریخ می خواندید. نمی گویم تاریخ باستان که می دانم شما به آن آلرژی دارید. کهیر می زنید. ورم می کنید و البته وحشت!

کاش همین تاریخ معاصر را می خواندید. همین صد سال گذشته را. اما شوربختی این است که شما و امثال شما اهل خواندن نیستید. نخوانده می نویسید. ناشنیده می گویید. بدجور عادت کرده اید به حاضر خوری دکترهای کتاب نخوانده! ملاهای معلم ندیده سه قورت و نیم باقی!

کاش تاریخ معاصر را مرور می کردید تا نتیجه رویارویی و دشمنی خودتان را با علم و اگاهی ببینید! تاریخ می گوید شما همیشه دشمن تکنولوژی و توسعه بوده اید. نوچِ نوآوری بوده اید.

مگر شما نبودید که با شناسنامه مخالفت کردید؟ مگر نگفتید شناسنامه توطئه اجنبی است برای اینکه نام متعلقین شما را بفهمد!

آیا الان خودتان سجل ندارید؟ متعلقه و صبیه‌تان  چطور؟ هنوز نام همشیره‌تان از اسرار است آیا؟ مگر شما نبودید که با دوش حمام مخالفت کردید؟ چه نتیجه ای گرفتید؟ نگاهی به حمام خانه هایتان بکنید. کو خزینه؟ وقتی که زیر دوشهای جِسی ایتالیایی تن به گرمای آب می سپارید یاد آرید از مبارزه ای که با حمام کردید. وقتی که در وانهای مارک شاینی ریلکس می‌کنید خزینه فراموش نشود حضرات!

مگر شما نبودید که سر قضیه واکسیناسیون عمومی خون به دل #امیرکبیر کردید؟ بازوی خودتان را نگاه کنید. جوشگاه چند واکسن روی بازویتان است؟ رطب خورده های منع رطب کرده!

یادتان هست که از دوچرخه چه هیولایی ساختید؟ آن دو سه تکه آهن و زنجیر و رکاب را گفتید مَرکَب جن. نگاهی به انبار منزلتان بکنید. دوچرخه بچه ها را می بینید؟ هنوز هم از مدرسه کینه دارید؟ چه کردید با #میرزاحسن‌رشدیه؟!

شما از اول هم با دانش دشمنی داشتید. نتیجه دشمنی تان چه شد؟ غیر از این است که این روزها به دنبال مدرسه دلخواه برای آقازاده هایتان مدرسه تاسیس می کنید!

مگر شما نبودید که گفتید رادیو جعبه شیطان است؟ تلویزیون را مگر شما تکفیر نکردید؟ چرا الان اینهمه زور می زنید که صدایتان از جعبه شیطان شنیده شود؟ چطور است که حالا بِن کُل به قول ما «بِنِشین» تلویزیون شده اید؟ مگر شما نبودید که کتب مرجع پزشکی را به آتش کشیدید؟ پس چرا تا مزاجتان بالا و پایین می شود آسیمه سر می روید آن ور آب و ولو می شوید زیر دست همان پزشکانی که این کتاب ها را نوشته اند؟ مگر شما نبودید که گفتید بستن کمربند ایمنی حرام است چون باعث جلوگیری از قضا و قدر می شود؟ نگاهی به خودتان بکنید، پشت رُل شاسی بلندهای کره ای خودتان را چرا به صندلی «تَنگ» کرده اید؟ قضا به فرق سرتان بزند چرا ‌مانع تحقق قضا و قدر الهی می شوید؟ دهه شصت یادتان هست؟ شما بودید که می گفتید چه معنا دارد در کشوری که جوانانش شهید می شوند مردمش شطرنج بازی کنند. آیا هنوز معتقدید که شطرنج هم قمار است؟ محض اطلاعتان اینکه این روزها برای بزرگداشت شهیدان همیشه جاوید وطن مسابقه شطرنج برگزار می کنند!

مگر شما نبودید که ویدئو را قدغن کردید؟ یادتان رفته است یک زمانی در این کشور کشتن آدم جرمش از حمل و نگهداری دستگاه ویدئو سبکتر بود. چطور شد که بعد از دو دهه ویدئو را فراموش کردید و شد یکی از لوازم جهیزیه دخترانتان!

مگر شما نبودید که با تانک و زره پوش از روی دیش ها و گیرنده های ماهواره رد شدید؟ چه نتیجه ای گرفتید؟ ماهواره را ریشه کن کردید؟ سرتان را از پنجره ماشینتان بیرون بیاورید و پشت پنجره آسمانخراش های تهران را ببینید، دیش ها چه رشد و رویشی کرده اند!

مگر همین چند سال پیش آن سَلَف سفیه شما نبود که حکم به حُرمت تلگرام داد و بعد معلوم شد که خودش چه حرمت شکنی بوده است. مبارزه شما با تلگرام مگر نشد حکایت مگس و عرصه سیمرغ؟ چرا با بی تدبیری عِرض خود می برید؟ نگاهی به برنامه های گوشی های اپل روی میز کارتان بکنید، آن اپلیکیشن آبی در گوشی شما چه می کند؟ هیچ نتیجه تقابل خودتان را با الزامات  جهان نوین سنجیده اید؟ مردودید. با هیچ شهریوری هم پاک و مطهر نمی شوید! کاروان تمدن و توسعه با سرعت و قدرت در حال عبور است. چرا مثل بچه های شر و شرور کنار ریل ایستاده و به سوی ترن توسعه، سنگ پرتاب می کنید؟ کدام قطار را، کدام ریل را بخاطر پرتاب سنگِ آدم ابلهی، تعطیل کرده اند؟ گذشته را و گذشتگان خود را یاد کنید. هیچ شنیده اید که گفته اند؛ هر که ناموخت از گذشت روزگار نیز ناموزد ز هیچ آموزگار.

 

#تحلیل_زمانه

🌏 @TahlilZamane

 

یک نظر بگذارید