سی‌ویکمین جمعه اعتراضی زاهدان زیر تأثیر اعدام‌های گسترده برگزار شد

 

در چند روز اخیر دست‌کم ۲۷ نفر در زندان‌های ایران اعدام شدند. حداقل ۲۲ نفر از آن‌ها بلوچ بودند. مردم زاهدان فریاد می‌زدند «مرگ بر جمهوری اعدامی». امام جمعه زاهدان خطاب به حاکمان کشور گفت «تنها هنرتان اعدام است».

بخش خبر

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲

مردم زاهدان جمعه ۱۵ اردیبهشت در سی‌ویکمین جمعه اعتراضی خود بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و علیه حکومت شعار سر دادند. آن‌ها از هشتم مهرماه سال گذشته تاکنون هر جمعه دست به اعتراض و راهپیمایی زده‌اند.

این بارهم به روال جمعه‌های پیشین، مردم زاهدان در راهپیمایی خود شعارهای «مرگ بر جمهوری اعدامی»، «رهبر قاتل نمی‌خواهیم»، «خامنه‌ای حیا کن، مملکت رو رها کن»، «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایید»، «قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان»، «برادر شهیدم خونت رو پس می‌گیرم»، سر دادند.

در این روز همچنین جوانان بلوچ پلاکاردهایی با این مضامین در دست داشتند: «حل شدن مشکلات کشور با کشتن مردم بلوچ ، تیراندازی، اعدام، دستگیری»، «آرمان ما مرگ ندارد، شهادت یا آزادی» و «نهادهای بین‌المللی فریاد مظلومیت بلوچستان باشید».

آن‌ها خواهان آزادی زندانیان سیاسی شدند و به بازداشت‌ها و محدودیت‌ها علیه روحانیان اهل سنت نیز اعتراض کردند.

سی‌ویکمین جمعه اعتراضی در زاهدان ـ جمعه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی

سی‌ویکمین جمعه اعتراضی مردم زاهدان در حالی برگزار شد که به‌گفته رسانه‌هایی که خبرهای سیستان و بلوچستان را بازتاب می‌دهند، از ۹ تا ۱۴ اردیبهشت‌ماه جاری دست‌کم ۲۲ نفر از مردم بلوچ در ۹ زندان ایران اعدام شدند. اتهام ۱۷ نفر از آن‌ها مواد مخدر و پنج نفر دیگر قتل عنوان شد. دو نفر از اعدام‌شدگان زن بودند.

از سوی دیگر فعالان حقوق بشر گزارش داده‌اند که در روزهای ۱۳ و ۱۴ اردیبهشت دست‌کم ۲۷ نفر در زندان‌های سراسر کشور اعدام شدند. همچنین از ۱۲ تا ۱۴ اردیبهشت، ۱۶ نفر برای اجرای حکم به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند.

«کدام دولت، ملت خود را می‌کشد؟»

عبدالحمید اسماعیل‌زهی (مولوی عبدالحمید) امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه خود به اعدام‌های گسترده اخیر اشاره کرد و گفت:

کدام دولت، ملت خود را می‌کشد؟ چه اعتمادی می‌توان به کسی کرد که ملت خودش را می‌کشد؟

مولوی عبدالحمید با تأکید بر وضعیت اسفناک سیستان و بلوچستان افزود:

در سیستان و بلوچستان آب برای کشاورزی نیست، هوا گرم است و شغلی وجود ندارد. آیا حکومت کارخانه و کارگاهی برای مردم ایجاد کرده؟ ظرفیت‌ معادن و سواحل را فعال کرده؟ در کدام بخش شغل ایجاد کردید که حالا مردم را اعدام می‌کنید؟

او با اشاره به بیکاری گسترده و نبود آموزش در سیستان و بلوچستان خطاب به مقامات حکومتی گفت «تنها هنرتان اعدام است» و در ادامه افزود:

مواد مخدر ضررهای سنگینی دارد اما اگر برای مردم شغل ایجاد می‌کردید خیلی‌ها سراغ آن نمی‌رفتند. بخش بزرگی از مردم سیستان و بلوچستان به‌دلیل گرسنگی و برای ۷۰۰ هزار و یک میلیون تومان است که کشته می‌شوند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی اعدام‌ها در ایران را مغایر با قوانین بین‌المللی دانست و خواهان بازنگری قوانین مربوطه در کشور شد و گفت: «این قوانین آسمانی نیستند. نتیجه عقل بشری هستند که دچار اشتباه می‌شود. (…) چرا دنیا باید به ما بگوید شما بیشترین آمار اعدام را در جهان دارید».

مولوی عبدالحمید در بخش دیگری از سخنان خود از سرکوب، شکنجه و خفقان در کشور انتقاد کرد و بار دیگر خطاب به مسئولان حکومتی گفت:

خط قرمزی نباید تعیین کرد. هیچ مصوبه‌ای وحی منزل نیست. آن‌چه خبرگان و مجلس گفته‌اند وحی آسمانی نیست. مصوبه شورای فقها هم می‌تواند اشتباه داشته باشد. رهبری هم خودش هیچ‌گاه نگفته که معصوم است. همه دچار اشتباه و لغزش می‌شوند.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی تأکید کرد که کشور با «بن‌بست کامل» روبه‌رو شده و همه ناراضی‌اند؛ «کمر پول ملی شکسته است» و حتی «نیروهای مسلح و کارمندان دولت هم گرسنه‌اند». او باز هم خطاب به حاکمان گفت:

اقتصاد ما ثبات ندارد چون ثبات سیاسی نداریم و همه ‌چیز در تزلزل است. این راهی هم که می‌روید بن‌بست‌ها را بیشتر می‌کند. نه کشتن، نه بستن و نه زندانی کردن راه ‌حل مشکلاتتان نیست؛ تنها راه، به دست آوردن رضایت ملت است.

 

یک نظر بگذارید