مسمومیت دانش‌آموزان عامدانه و با هدف تعطیلی مدارس دخترانه است

 

در پی رسیدن موج مسمومیت‌های زنجیره‌ای به بروجرد و مسمومیت حدود ۱۵۰ دانش‌آموز این شهر در هفته اخیر، معاون وزیر بهداشت رسماً اعلام کرد که این مسمومیت‌ها عامدانه صورت گرفته است.

 

دختران دانش آموز در شهر قم روی تخت بیمارستان پس از مسمومیت با عاملی ناشناس- قم نیوز

۷ اسفند ۱۴۰۱

یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، روز یکشنبه هفتم اسفند ماه در نشستی خبری در مشهد ضمن تأیید عامدانه‌بودن مسمومیت دانش‌آموزان در دو ماه اخیر اذعان کرد: «پس از مسمومیت چندین باره دانش‌آموزان در مدارس قم، مشخص شد افرادی دوست داشتند که تمامی مدارس، به خصوص مدارس دخترانه تعطیل شوند.»

مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان مدارس دخترانه از روز نهم آذر و از هنرستان نور در شهر قم آغاز شد. روز ۲۲ آذر چندین دانش‌آموز همان هنرستان دوباره مسموم شدند. یک ماه بعد، موج مسمومیت‌ها به اردبیل رسید. از آن زمان تاکنون، دانش‌آموزان چندین مدرسه دخترانه دیگر در قم، اردبیل، تهران و بروجرد دچار مسمومیت شده‌اند.

در آخرین مورد از موج مسمومیت‌ها، یکشنبه هفتم اسفند/۲۶ فوریه ۵۰ دانش‌آموز دبیرستان دخترانه «۱۵ خرداد» در بروجرد دچار مسمومیت شدند. روز شنبه نیز ۴۴ دانش‌آموز دبیرستان «احمدیه» این شهر در اثر مسمومیت راهی بیمارستان شده بودند.

مشابه این اتفاق در روزهای دوم و سوم اسفندماه در دبیرستان احمدیه رخ داده بود که در جریان آن ابتدا ۲۰ دانش‌آموز و سپس ۶۲ دانش‌آموز با علائم سرگیجه، ضعف و بی‌حالی به بیمارستان منتقل شده بودند. فرماندار بروجرد پیش‌تر عامل مسمومیت دانش‌آموزان را مونوکسید کربن عنوان کرده بود. طبق تخمین‌ها تاکنون حدود ۵۰۰ دانش‌آموز بر اثر مسمومیت و با علائم تهوع، سردرد، سرفه، مشکلات تنفسی و تپش قلب، راهی مراکز درمانی شده‌اند.

از ابتدای این موج، گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر این‌که گروه‌های مذهبی افراطی در این مسمومیت دست دارند مطرح بود. نفیسه مرادی، پژوهشگر مطالعات اسلامی و دانش‌پژوه دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه الزهرا در مصاحبه‌ای با سایت عصر‌ایران گفته بود:

تمرکز این وقایع بر مدارس دخترانه، ظن خرابکاری منبعث از دیدگاه‌های طالبانی را تقویت می‌کند که هدف از این مسمومیت‌ها ایجاد ترس و وحشت برای دختران و خانواده‌هایشان و مانع‌تراشی برای تحصیل آنان باشد.

انتشار خبری در کانال اخبار وزارت آموزش و پرورش مبنی بر این‌که گروهی تحت عنوان «فداییان ولایت» و با هدف جلوگیری از تحصیل دختران مسئولیت این حملات را بر عهده گرفته است، این گمانه‌زنی‌ها را به حد یقین رساند. این خبر به سرعت از روی کانال مذکور حذف شد. با این‌همه، اظهارنظر امروز معاون وزیر بهداشت جمهوری اسلامی تأییدی نهایی بر این گمانه‌زنی‌هاست که مسمومیت زنجیره‌ای دانش‌آموزان دختر پروژه‌ای برنامه‌ریزی‌شده از جانب اسلام‌گرایان افراطی است.

گروه خبر زمانه

یک نظر بگذارید