اعتراض‌های کارگری: از کانرود سازه چابهار تا سُرب‌ و‌ روی زنجان

 

دوشنبه اول اسفند کارگران و مهندسان پتروشیمی چابهار و کارگران شرکت ملی سُرب و روی در زنجان اعتصاب کردند. نیروهای امنیتی و انتظامی مانع برگزاری تجمع از‌پیش‌اعلام‌شده کارکنان ارکان ثالث پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی شدند. بازنشستگان شرکت مخابرات در دست‌کم ۱۰ مرکز استان از جمله در تهران تجمع کردند.

اول اسفند – بازنشستگان مخابرات اراک

۲ اسفند ۱۴۰۱

اعتراض‌های کارگری کماکان در نقطه‌های مختلف ایران ادامه دارند. اول اسفند چابهار و زنجان و مرکزهای چندین استان شاهد اعتراض و اعتصاب کارگران و بازنشستگان بودند.

چابهار

اعتصاب یکم اسفندماه ۱۴۰۱ کارگران و مهندسان شرکت کانرود سازه پتروشیمی چابهار در اعتراض به عدم پرداخت چهار ماه حقوق برپا شد.

کمپین فعالان بلوچ نوشته است درپی اعتصاب، مدیر شرکت بخشی از حقوق یک ماه کارگران و مهندسان را پرداخته و وعده کرده است روز دهم اسفند دو ماه دیگر از حقوق معوقه آن‌ها را پرداخت کند.

عسلویه

کارگران ارکان ثالث شاغل در پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی قصد داشتند دوشنبه اول اسفند در اعتراض به عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و مطالبات دیگر صنفی مقابل ستاد مجتمع گاز پارس جنوبی در عسلویه تجمع کنند. یک روز پیش از برگزاری تجمع، نهادهای امنیتی تعدادی از کارگران را احضار و تهدید کردند. نهادهای امنیتی علیرضا میرغفاری از کانون انجمن‌های صنفی عسلویه را نیز دستگیر کردند. علت بازداشت او عدم تمکین به خواست نهادهای امنیتی است که از او خواسته بودند با انتشار یک پیام کتبی تجمع یکم اسفند را لغو کند.

علیرغم این مساله که دستگاه های امنیتی تلاش می‌کنند مانع از شکل گیری هر گونه تجمع و اعتصاب در صنعت نفت شوند، به علت انباشت مطالبات کارگران از آغاز جنبش سراسری زن، زندگی، آزادی تا کنون چند اعتصاب از سوی کارگران پیمانی، کارکنان رسمی و ارکان ثالث در صنعت شکل گرفته که برخی از آن ها همزمان در چند مرکز نفتی برپا شده است.

زنجان

کارگران شرکت ملی سرب و روی دوشنبه اول اسفند دست از کار کشیدند و خواستار افزایش حقوق، پرداخت حق سختی کار و کاهش ساعات کار شدند.

شرکت ملی سرب و روی تولیدکننده کنسانتره‌های سرب و روی است و در شهر زرین آباد در استان زنجان واقع شده است.

 تجمع بازنشستگان مخابرات در مراکز ۱۰ استان

دوشنبه اول اسفند بازنشستگان شرکت مخابرات یک بار دیگر در مراکز استان گردآمدند و به عدم اجرای وعده‌ها و سطح نازل معیشت خود اعتراض کردند.

تصاویری از تجمع بازنشستگان مخابرات در مراکز ۱۰ استان شامل ایلام، لرستان، کرمانشاه، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان، استان مرکزی، کردستان و تهران منتشر شده است. تجمع بازنشستگان مخابرات استان تهران مقابل وزارت ارتباطات صورت گرفت. بازنشستگان مخابرات پلاکاردهایی حاوی مطالبات خود در دست داشتند و شعار می‌دادند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

پذیرش

شرکت مخابرات در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در قالب خصوصی‌سازی به بنیاد تعاون سپاه پاسداران و ستاد اجرایی فرمان امام واگذار شد. این دو نهاد پس از تحویل گرفتن شرکت مخابرات از انجام تعهد خود در قبال بازنشستگان سرباز زده اند.

در سال ۱۴۰۰ شرکت مخابرات به بهانه کمبود نقدینگی برخی رفاهیات بازنشستگان از جمله پرداخت حق خوار‌و‌بار را قطع کرد و در تازه ترین اقدام، سهم بازنشستگان از پرداخت حق بیمه تکمیلی را از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد رسانده است.

بازنشستگان مخابرات از دی‌ماه امسال اعتراض خود را به برگزاری تجمعات سراسری ارتقا داده اند. آن ها ۲۰ دی قصد داشتند مقابل مجلس تجمع کنند ولی نیروهای امنیتی و انتظامی مانع برگزاری تجمع شدند.

دوشنبه سوم بهمن بازنشستگان مخابرات در مراکز بیش از ۱۰ استان از جمله تهران، اصفهان، یزد، لرستان، اردبیل، کردستان، گیلان، خراسان رضوی، استان مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه تجمع کردند. دوشنبه‌های هفته‌های بعد نیز تجمعات سراسری بازنشستگان مخابرات ادامه یافت.

رادیو زمانه

 

یک نظر بگذارید