اعتراضات کارگری: هشت تجمع کارگری برگزار شد

 

حداقل هشت تجمع اعتراضی شکل گرفت. نیمی از اعتراضات در استان خوزستان بود. بازنشستگان تأمین اجتماعی، کارگران شهرداری، نانوایان و معلمان از جمله گروه‌های معترض بودند که به خیابان آمدند.

بازنشستگان تامین اجتماعی در شوش تجمع کردند. ۳۰ بهمن ۱۴۰۱

۳۰ بهمن ۱۴۰۱

در آخرین روز از یازدهمین ماه سال بازنشستگان تأمین اجتماعی در چند شهر برای سومین هفته پیاپی به خیابان آمدند.

چند ویدئو از تجمع بازنشستگان تأمین اجتماعی در شهرهای شوش، شوشتر و اهواز در استان خوزستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. در یکی از این ویدئوها یک زن بازنشسته در شوشتر می‌گوید فرزندش بیکار است و او با پنج میلیون و ۷۰۰ میلیون تومان حقوق بازنشستگی باید خرج او و شش فرزندش را بدهد.

در اهواز نیز بازنشستگان در خیابان راهپیمایی کردند. آن‌ها که پلاکاردهایی که بر آن نوشته شده بود «الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم» _ «حکومت به کفر می‌ماند اما به ظلم نه»_، «تا حق خود نگیریم از پا نمی‌نشینیم» و «منزلت، معیشت، حق مسلم ماست» در دست داشتند، در طول مسیر با یکدیگر سرود «زیر بار ستم نمی‌کنیم زندگی، جان فدا می‌کنیم در ره آزادگی. ننگ بر این زندگی» را خواندند.

در شوش به عنوان یکی از کانون‌های جنبش کارگری ایران هم شماری از بازنشستگان با پارچه نوشته‌های در دست مقابل ساختمان تأمین اجتماعی این شهر تجمع کردند. «ظلم و ستم کافیه، سفره ما خالیه»، «گرانی تورم، بلای جان مردم»، «اجرای صحیح مصوبات شورای عالی کار» و «اجرای ماده ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی» از جمله مطالبات بود که بازنشستگان در شوش بر روی پارچه‌های زرد رنگ نوشته بودند.

علاوه بر این سه شهر استان خوزستان، در کرمانشاه هم جمعی از بازنشستگان تجمع کردند.

بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت مشخص خواستار افزایش ۲۵ درصدی مستمری بازنشستگی بر اساس طرح همسان‌سازی، حذف بیمه‌های تکمیلی و برخورداری بیمه درمانی کامل رایگان و افزایش حقوق دوره بازنشستگی بر اساس هزینه زندگی شرافتمندانه هستند.

دولت ابراهیم رئیسی بهمن سال گذشته لایحه دایمی‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را به بهانه نامشخص بودن منابع مالی از مجلس پس گرفت و امسال نیز در لایحه پیشنهادی اعتباری برای تسویه بدهی ۶۰۰ هزار میلیارد تومانی به این سازمان پیش‌بینی نکرده است.

کارگران شهرداری یاسوج ۹ ماه است حقوق نگرفته‌اند

در یاسوج نیز گروهی از کارگران پیمانی شهرداری که به واسطه شرکت‌های پیمانکاری مشغول به کار هستند، مقابل ساختمان شهرداری تجمع کردند. «کبنا نیوز» که به صورت ویژه اخبار استان کهگیلویه و بویراحمد را پوشش می‌دهد به نقل از یکی از کارگران معترض نوشت:

۲۰ سال است کارمند دفتری هستم و هشت ماه است که حقوق نگرفته ام، یادآورشد: از سال ۲۰ تاکنون نیروی قراردادی هستم، فلان کارگر چون پسر یا برادر فلان مسئول است حقوقش را سر وقت می گیرد اما به ما نه حقوق می دهند و نه مساعده.

یک کارگر دیگر با ۱۹ سال سابقه هم گفت:

از مهرماه تاکنون می خواهند حقوق یک برج را بدهند و ده‌ها بار هم قول پرداخت داده‌اند اما تاالان یک ریال پرداخت نشده است.\nدر یک ویدئو منتشر شده از تجمع کارگران شهرداری یاسوج هم یکی از معترضان می‌گوید:

ماه یازدهم تمام شد ما ۹ ماه است حقوق نگرفته‌ایم. اگر مسئولان شهرداری هر هفته بخواهند حقوق یک ماه را بدهند بازهم فقط حقوق چهار ماه را می‌توانند تسویه کنند و پنج ماه حقوق ما می‌رود سال بعد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

پذیرش

کارگران شهرداری‌ها در سراسر ایران اغلب با قراردادهای موقت و به واسطه شرکت‌های پیمانکاری استثمار می‌شوند.

دیگر اعتراض‌ها

کارگران حراست پروژه قطار شهری اهواز هم در اعترض با پرداخت نشدن معوقات مزدی بار دیگر تجمع کردند. کارگران معترض گفتند یک سال و شش ماه دستمزد معوقه دارند و با وجود توقف پروژه قطار شهری هنوز با آن‌ها تسویه نشده است.

با توقف این پروژه از سال ۱۳۹۷ شمار زیادی از کارگران اخراج شدند و تنها ۱۱۳ کارگر به عنوان نگهبان تاسیسات هم‌چنان مشغول به کار هستند. یکی از کارگران معترض گفت:

کارفرما، شرکت پیمانکاری «کیسون»، آخرین بار در بهمن ماه پس از چند روز اعتراض طی دو مرحله هر بار ۵ میلیون تومان به حساب حدود ۱۱۳ کارگر به صورت علی‌الحساب پرداخت کرد و علیرغم اینکه کمتر از یک ماه به پایان سال باقی مانده، خبری از پرداخت مابقی مطالبات نیست.

نانوایان تهرانی در اعتراض به دستمزد اندک و معلمان تبریز در اعتراض به تکمیل نشدن مسکن‌های شرکت تعاونی هم از دیگر گروه‌های معترض در روز یکشنبه بودند که تجمع کردند. معلمان تبریزی کاغذهایی که بر آن نوشته شده بود «۲۵ سال مستاجری بس است مسئولان رسیدگی کنند» و «۲۵ سال بس است به داد مردم از جنس خودتان برسید» در محوطه موزه ساعت تجمع کردند.

شماری از کارگران نانوایی در تهران هم در اعتراض به دستمزد اندک مقابل ساختمان اتحادیه نانوایان تجمع کردند. کارگران نانوایی با دستمزد اندک بر اساس تعداد پخت در روز استثمار می‌شوند.

اعتراضات کارگری در دو ماه اخیر افزایش یافته و احتمال می‌رود در ماه پایانی سال به دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی و نادیده گرفتن مطالبات مزدبگیران در بودجه و تعیین حداقل دستمزد، گسترده‌تر نیز بشود.

رادیو زمانه

 

یک نظر بگذارید