اعتراضات در شهرهای مختلف ایران شعله‌ور شد

 

چهل روز بعد از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی معترضان در محله‌های مختلف تهران و همچنین در کرج و بسیاری دیگر از شهرهای ایران به خیابان‌ها آمدند و شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند.دو می شود. (عکس: شبکه‌های اجتماعی)

۲۸ بهمن ۱۴۰۱

شهروندان معترض ایرانی در پاسخ به فراخوان پنج‌شنبه ۲۷ بهمن به مناسبت چهلمین روز از اعدام محمدمهدی کرمی و محمد حسینی به خیابان‌ها آمده و شعارهایی برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی سر دادند.

بر اساس ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، معترضان در تهران در ستارخان، صادقیه، اکباتان، بلوار فردوس، خیابان انقلاب، خیابان شریعتی، هفت حوض، تهرانپارس، نارمک، میرداماد، شامگاه پنج‌شنبه ۲۷ بهمن به خیابان‌ها آمدند.

ماموران امنیتی به سوی معترضان در ستارخان گاز اشک‌آور پرتاب کردند. در نارمک هم نیروهای سرکوبگر به معترضان حمله کردند و چند شهروند را بازداشت کردند.

مردم در تجمع اعتراضی اکباتان «بیزارم از دین شما، نفرین به آیین شما» را همخوانی کردند. «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای»، «حکومت اسلامی نمی‌خواهیم» و «قسم به خون یاران ایستاده‌ایم تا پایان»، «این همه سال جنایت، مرگ بر این ولایت» و «مرگ بر حکومت نظامی» از شعارهای معترضان در تهران بود.

بنرهایی از تصاویر محمد حسینی و محمدمهدی کرمی در اتوبان «امام علی» تهران نصب شد.

در سایر شهرها

در محله احمدآباد مشهد، جمعیت با راهپیمایی و سر دادن شعارهایی مانند «مرگ بر دیکتاتور»، خواهان سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی شدند. «برادر شهیدم، خونت رو پس می‌گیرم»  از دیگر شعارهای معترضان در مشهد بود.

بر اساس گزارش‌هایی که شهروندان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند از بعد از ظهر پنجشنبه نیروهای امنیتی در مناطق مختلف شهرهای ایران مستقر شده بودند. همچنین یگان‌های ویژه نیروهای نظامی نیز به شهرهای استان کردستان از جمله شهر مهاباد اعزام شدند. با این حال معترضان در سنندج به خیابان‌ها آمدند.

بر اساس ویدیوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معترضان در شیراز با آتش زدن لاستیک‌ و خیابان‌های این شهر را مسدود کردند و  شعار «مرگ بر دیکتاتور»سر دادند. همچنین در اراک، شیراز، اصفهان و ایذه نیز معترضان شعارهایی علیه حکومت سر دادند.

در سنندج نیز، شهروندان کُرد با برافروختن آتش و ایجاد راهبندان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

کرج و گلشهر نیز به رغم جو امنیتی شدید صحنه اعتراضات بود. محمدمهدی کرمی و محمد حسینی دو جوان معترض اعدام شده در کرج زندگی می‌کردند. معترضان در این شهر شعار «مرگ بر جمهوری اعدامی» را سر دادند.

محمدمهدی کرمی کاراته‌کار و از کردان یارسان و فرزند یک کارگر دستفروش یکی از شرکت‌کنندگان مراسم چهلم حدیث نجفی در جریان خیزش ۱۴۰۱ ایران بود که همراه با ۱۵ نفر دیگر متهم به قتل یک بسیجی در درگیری‌های آن روز شد. جمهوری اسلامی او را در ۱۷ دی سال جاری به‌همراه سید محمد حسینی، یکی دیگر از متهمانِ همین پرونده اعدام کرد.

سید محمد حسینی کسی را نداشت. گریه و عزاداری پدر زحمتکش محمد مهدی کرمی بر سر گور هم‌اعدامی فرزندش نمایانگر همبستگی عمیق در جریان قیام ژینا بود و بسیارانی را متأثر کرد و همدردی ملت ایران را برانگیخت.

پدر محمدمهدی کرمی در چهلمین روز اعدام پسرش در پستی اینستاگرامی با تشکر از همدردی مردم نوشت:

«‌روزها و شب‌های بسیار سخت و دشواری را سپری کردیم تا به چهلم فرزند دلبند و ورزشکارمان برسیم. چهلم نیز گذشت اما غم و اندوهی که در دل ماست سال‌ها باقی می‌ماند ».

 

یک نظر بگذارید