راز خودکشی آرام و ناخواسته محمدرضاشاه پهلوی‼ – امیر مهدی جلایری

 

در این یادداشت به نفوذ  تفکرولایی در سلطنت که موجب سقوط پادشاهی پهلوی شد، اشاره‌ای کوتاه و مختصر می‌شود.

علی‌رغم سفارشات اکید رضاشاه پهلوی به محمدرضاشاه مبنی بر خطر جدی پر و بال گرفتن آیت‌الله‌ها، متاسفانه پیوند بدنه سلطنت‌ پهلوی و فرقه‌گرایان شیعی بعد از تبعید رضاشاه پهلوی به آرامی آغاز شد، پیوندی که با تفکرات رضاشاه پهلوی کاملا در تضاد بود.

نباید از چشم دور بماند که محمدرضاشاه پهلوی علی‌رغم خدمات تاریخی‌اش به ایران که می‌توان از “انقلاب سفید” به عنوان بزرگ‌ترین دست‌آورد تمام دوران سلطنتش نام‌برد، یک اشتباه ناخواسته مداوم استراتژیک انجام داد که به قیمت سنگین انقلاب۵۷ تمام شد، او با حمایت گسترده مالی و معنوی از حوزه‌های علمیه شیعی و تفکراتشان، ناخواسته به‌نوعی دست به خودکشی آرام زد!

محمدرضاشاه پهلوی، در دوران سلطنتش با حمایت معنوی و مالی مداوم از مراجع تقلید شیعی، تعداد مدارس علمیه تشیع را به صدهابرابر افزایش داد و این اقدام، هم از لحاظ کمی و هم کیفی قدرت آیت‌الله‌ها را بسیار افزایش داد.

طبق نوشته‌های اسدالله علم، محمدرضاشاه در طول سلطنتش، قبرهای امامان و امام زاده‌های تشیع را بسیار رونق داد، مراکزی که پایگاه اصلی و منبع تغذیه آیت‌الله‌ها بوده و هست.

محمدرضاشاه آخوندهای شیعی را به دلیل خطر توده‌ای‌ها از یک‌سو و دموکراسی‌خواهان از سوی دیگر برای سلطنت و با هدف تضعیف توده‌ای‌ها و دموکراسی‌خواهان قدرت بخشید.

مراجع‌تقلید شیعی و تفکراتشان که با حمایت‌های مادی و معنوی محمدرضاشاه قدرت یافتند، بعدها تیشه به ریشه سلطنت او زدند. حتی طبق اشاره‌هایی در خاطرات اسدالله علم، شعبان جعفری و فردوست، محمدرضاشاه به طور غیرمستقیم در ابتدای تشکیل فدائیان اسلام به آنها پر و بال داد تا اینکه با حرکات تروریستی آن‌ها متوجه خطرشان شد، اما او بازهم متوجه خطر ریشه‌ای آیت‌الله‌ها نشد و کماکان به آنها از هرسو کمک می‌نمود.

شواهد بسیار تاریخی از آخوندپروری و شیعه‌گستری محمدرضاشاه وجود دارد، حتی اگر دقیق شویم میشود گفت درواقع محمدرضاشاه ناخواسته، خود درخت تفکر خمینی را کاشت.

شعبان جعفری و اسدالله علم در خاطراشان از حمایت گسترده و مداوم محمدرضاشاه از مراجع تقلید، من‌جمله آیت‌الله کاشانی، آیت‌الله‌ بروجردی، آیت‌الله‌ شریعتمداری و… که آیت‌الله‌هایی فاسد و چندچهره و حیله‌گر بودند می‌گویند.

شعبان جعفری(شعبون بی‌مخ) که با دستور مستقیم محمدرضاشاه حکم سرپرستی ورزش باستانی کشور را داشت، در خاطراتش برای خانم هما سرشار می‌گوید: محمدرضا شاه از من خواست تا باستانی(یک نمایش ۱۰۰درصد فرقه‌ای شیعی) را در دانشگاه افسری جایگزین جودو و ورزشهای روز دنیا کنم و من این امر شاه را به انجام رساندم! و بعدها شاه به من گفت چه خوب شد که این ورزش را آوردیم به دانشگاه!

بعد از حمایت گسترده‌ی مراجع تقلید شیعی خصوصا آیت‌الله بهبهانی و آیت‌‌الله‌ کاشانی از محمدرضا شاه پهلوی در تغییرات ۲۸مرداد ۱۳۳۲ ، شاه وقت ایران #کاخقبر ها را رونق بخشید و به مراجع قم بودجه‌ی ویژه داد، در واقع حکومت آیت‌الله‌ها را محمدرضاشاه به صورت ناخواسته بنیان گذاشت.

اسدالله علم در دست‌نوشته هایش می گوید، محمدرضاشاه کاخ‌قبر علی‌ابن‌موسی‌الرضا را بیش‌از ۱۰۰۰برابر قبل وسعت و قدرت داد و بودجه و دارایی این کاخ‌قبر را که بعدها مرکز بنیادین انقلاب۵۷ شد، ۱۰۰۰برابر کرد! علم بارها در دست‌نوشته‌هایش از اعطای کارخانجات بزرگ و دیگر کمک‌های سالانه برای گسترش قدرت کاخ‌قبر علی‌ابن‌موسی‌الرضا و سایر اماکن شیعی می‌گوید.

با مطالعه کتابهای خاطرات به‌جای گذاشته شده از اطرافیان محمدرضا شاه به راحتی می‌توان دریافت که شخص محمدرضاشاه به دو دلیل: “علقه شدید شیعی” و “بیم از توده‌ای‌ها و دموکراسی‌خواهان” به شدت به آیت‌الله‌ها پر و بال داد و در نهایت چوب حمایت از این ریاکاران فریبکار را خورد…

تاریخ درس بزرگی به ما ایرانیان می‌دهد، چرا این معلم باتجربه را نادیده بگیریم؟

چند ده سال قبل محمدرضاشاه پهلوی به مراجع تشیع اعتماد کرد و با این اشتباه بزرگ، تاجش را از دست داد و سالها بعد روح‌الله زم یکی از نیروهای قوی معترض به حکومت آیت‌الله‌ها نیز به یک مرجع‌تقلید شیعی(آیت‌الله سیستانی) اعتماد کرد و جانش را از دست داد! چراکه به زعم خودش سیستانی متفاوت با آیت‌الله‌های حکومتی بود!

محمدرضاشاه پهلوی و روح‌الله زم، هر دو غافل از این‌ بودند که آئین تشیع ذاتا یک آئین سیاسی است و هیچ مرجع تقلید و آیت‌الله‌ غیر سیاسی وجود ندارد‌. آن بخشی از آیت‌الله‌ها نیز که مدعی غیر سیاسی بودن هستند، در واقع با کمک حربه تقیه‌ی شیعی، در سکوتی مکارانه، مترصد فرصت قدرت‌یابی و غلبه بر مردم در زمان مقتضی هستند.

امیرمهدی ادیب موحد (امیر مهدی جلایری) زندانی سیاسی سابق

 

@SepehrAzadi

 

 

 

یک نظر بگذارید