سازمان حقوق بشر ایران: شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری به دست‌کم ۱۵۴ نفر رسیده است

 

سازمان حقوق بشر ایران در بیانیه‌ای ضمن اعلام آخرین آمار خود از شمار کشته‌شدگان جنبش «زن، زندگی، آزادی»، گفته است احتمالاً ۹ کودک در میان کشته‌شدگان هستند. همچنین بیشترین تعداد کشته‌شدگان از استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان و آذربایجان غربی هستند.

۱۲ مهر ۱۴۰۱

سازمان حقوق بشر ایران، سه‌شنبه ۱۲ مهر آخرین آمار خود از قربانیان سرکوب‌های حکومتی در ۱۷ روز اعتراضات سراسری مردمی را منتشر کرد و ضمن محکوم کردن کشتار معترضان، این کشتارها را «جنایت علیه بشریت» دانسته است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت:

«کشتن معترضان در ایران به‌خصوص کشتاری که در زاهدان صورت گرفت، مصداق جنایت علیه بشریت است. جامعه جهانی موظف است که این جنایت را پی‌گیری کند و مانع از بروز جنایات جدید به دست جمهوری اسلامی شود.»

بنا به گزارش سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به ۱۵۴ افزایش یافت. بر این اساس، ۹ نفر از کشته‌شدگان احتمالاٌ زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که بر مبنای تعاریف بین‌المللی کودک محسوب می‌شوند. با این حال این سازمان گفته است هنوز برای تمام این افراد شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق‌شان باشد، دریافت نکرده است و تلاش برای ثبت دقیق سن آن‌ها ادامه دارد.

بیانیه افزوده است که کشته‌شدگان از ۱۷ استان مختلف بوده‌اند. براساس آمار این بیانیه در سیستان و بلوچستان ۶۳ نفر، مازندران ۲۷ نفر، گیلان ۱۲ نفر، آذربایجان غربی ۱۱ نفر، کردستان هشت نفر، کرمانشاه هفت نفر، تهران شش نفر، البرز پنج نفر، خراسان رضوی سه نفر، اصفهان دو نفر، قزوین دو نفر، کهگیلویه و بویراحمد دو نفر، زنجان دو نفر، ایلام یک نفر، آذربایجان شرقی یک نفر، بوشهر یک نفر، سمنان یک نفر کشته شده‌اند. پراکندگی شمار کشته‌شدگان نشانه گستردگی اعتراضات در ایران است.

به‌گفته این سازمان مدافع حقوق بشر، بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۸ مهر، ۲۹ و ۳۰ شهریور (۳۰، ۲۱ و ۲۲ سپتامبر) گزارش شده‌اند.

براساس این بیانیه تنها در روز جمعه ۸ مهرماه، در زاهدان که به «جمعه خونین زاهدان» لقب گرفته است، ۶۳ نفر کشته شدند. پیش از این «کمپین فعالین بلوچ» گفته بود در این رویداد ۴۱ نفر کشته شده‌اند.

یک منبع آگاه به سازمان حقوق بشر ایران گفته است:

«وضعیت مجروحان جمعه خونین زاهدان بسیار وخیم است و این آمار افزایش خواهد یافت».

عفو بین‌الملل، جمعه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد اسنادی به‌دست آورده است که نشان می‌دهند ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی دستورهایی به نیروهای خود داده است تا با معترضان «بی‌رحمانه» مقابله کنند.

عفو بین‌الملل تا آن تاریخ شمار کشته‌شدگان اعتراضات سراسری را دست‌کم ۵۲ نفر اعلام کرده بود.

زمانه بر اساس اطلاعات دریافتی از منابع مختلف تاکنون جان باختن دست‌کم ۱۴ نفر به نام‌های فواد قدیمی در دیواندره، رضا لطفی در دهگان، فرجاد درویش در ارومیه، حنانه و حسینعلی کیا در نوشهر، مهدی عسگری در گرمسار، میلان حقیقی در اشنویه، محسن محمدی در قائم شهر، حدیث نجفی در کرج، نیکا شاکرمی در تهران، محمدحسن ترکمان در بابل، امیرحسین بساطی در کرمانشاه و صدرالین لیتانی در اشنویه را به صورت مستقل تأیید می‌کند.

تجمعات اعتراضی در ایران طی روزهای گذشته با تداوم اعتراض‌ها در دانشگاه‌ها و مدارس همچنان ادامه یافت و نیروهای امنیتی شمار کثیری از دانشجویان را بازداشت کردند.

شامگاه یکشنبه ۱۰ مهرماه، نیروهای امنیتی با حمله خشونت‌بار به دانشگاه شریف تهران ده‌ها دانشجو را بازداشت کردند. روز گذشته، دوشنبه ۱۱ مهر ماه و امروز سه‌شنبه ۱۲ مهر نیز در ده‌ها دانشگاه در شهرهای مختلف، تجمعات اعتراضی برگزار شد.

 

یک نظر بگذارید