فراخوان دانشجویان به تحصن در دانشگاه‌ها: از رفتن به کلاس درس خودداری می‌کنیم

 

دانشجویان چندین دانشگاه در ایران گفته‌اند تا آزادی دانشجویان بازداشت شده و برچیده شدن سایه نهاد امنیتی از دانشگاه‌ها از رفتن به کلاس درس خودداری خواهند کرد.

از اعتراض دانشجویان به قتل حکومتی مهسا امینی

۴ مهر ۱۴۰۱

همزمان با فراخوان جمعی از فعالین مدنی و شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، دانشجویان در چند دانشگاه نیز اعلام کردند از رفتن به کلاس درس خودداری و در دانشگاه تحصن می‌کنند.

در همین راستا شورای صنفی دانشگاه صنعتی شریف در تهران سوم مهر در اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواست «تا زمانی که تکلیف دانشجویان بازداشت شده روشن نشده است»، از حضور در کلاس‌های درس خودداری کنند.

از نخستین روز بازگشایی دانشگاه‌ها در سال تحصیلی جدید، دانشجویان در دانشگاه‌های هنر، تهران، علامه، بهشتی، امیرکبیر و شریف به سیاست‌های سرکوبگرانه حکومت اعتراض کرده‌اند. نیروهای امنیتی نیز طی روزهای گذشته ده‌ها تن از فعالان دانشجویی را در نقاط مختلف بازداشت کرده‌اند و همزمان وزارت علوم تشکیل حضوری کلاس‌های درسی را به تعویق انداخته است تا مانع شکل‌گیری اعتراضات دانشجویی شود.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران در اعتراض به این تصمیم گفته‌اند که اجازه نمی‌دهند در دانشگاه به روی دانشجویان بسته بماند و در اعتراض به این تصمیم از رفتن به کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی خطاب به استادان دانشگاه‌ها هم نوشتند:

«سکوت شما بر شعله این آتش که نهاد امنیتی بر پیکر دانشگاه انداخته است خواهد افزود. دعوت می‌کنیم ضمن اعلام موضع در قبال شرایط موجود، با دانشجویان و فعالان دربند اعلام همبستگی کرده و تا زمان آزادی دانشجویان بازداشتی و حذف سایه نیروی امنیتی از دانشگاه‌ها و احقاق مطالبات و حقوق دانشجویی به تحریم کلاس‌های مجازی بپیوندند.»

جمعی از دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان هم اعلام کردند در اعتراض به «سرکوب ناجوانمردانه اعتراضات مسالمت‌آمیز برگزار شده داخل دانشگاه‌ها»، «دستگیری جمعی و بدون تفهیم اتهام دانشجویان» و «جایگزینی ناگهانی و توهین‌آمیز آموزش مجازی به جای آموزش حضوری در شرایطی که شبکه اینترنت با اختلال گسترده روبه‌رو است»، از شرکت در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

این دانشجویان از سایر دانشجویان و استادان دانشگاه‌ها نیز خواستند «قبول مسئولیت» کنند و «تا احقاق حقوق دانشجویان و برچیده شدن فضای امنیتی و رفع اختلال اینترنت به تحریم سراسری کلاس‌های درس بپیوندند».

جمعی از دانشجویان دانشگاه چمران نیز در اطلاعیه‌ای همین خواسته‌ها را تکرار کردند و با دعوت از دانشجویان و استادان به موضع‌گیری در برابر سرکوب معترضان، اعلام کردند از حضور در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

دانشجویان دانشگاه چمران اهواز همچنین اعلام کرده‌اند روز دوشنبه چهارم مهر از ساعت ۱۱ صبح در حیاط دانشکده مهندسی دانشگاه «برای حمایت از اعتراض‌های مردم ایران تجمع و تحصن مسالمت‌آمیز خواهند داشت و از شرکت در کلاس‌های درس، آزمایشگاه و کتابخانه خودداری می‌کنند.»

در تهران نیز دانشجویان دانشگاه الزهرا، توانبخشی علوم بهزیستی، خوارزمی، علم و فرهنگ، علبامه طباطبایی و دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه هنر و سوره نیز گفته‌اند از شرکت در کلاس‌های درس خودداری می‌کنند.

شورای صنفی دانشجویان دانشگاه سهند تبریز هم پیش‌تر دانشجویان را به تحصن فراخوانده بود.

یک‌شنبه سوم مهر نیز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان تمامی معلمان و دانش آموزان را به خودداری از رفتن به کلاس‌های درس در روزهای چهارم و ششم مهر فراخواند.

پیش از آن نیز جمعی از فعالین مدنی گفته بودند همزمان با حضور در اعتراضات خیابانی، اعتصاب را آغاز خواهند کرد.

دور تازه اعتراضات گسترده در ایران در واکنش به قتل حکومتی مهسا امینی در جریان بازداشت به دست پلیس گشت ارشاد از ۲۶ شهریور در سقز و سنندج آغاز شد و به سرعت به سراسر ایران تسری یافت. بنا بر اعلام مقام‌های دولتی تا به حال ۴۱ نفر در جریان این اعتراضات کشته شده‌اند و بیش از ۱۲۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

 

یک نظر بگذارید