از اعتراض‌های روزهای گذشته کارگران و کارمندان و بیکاران در ایران چه می‌دانیم؟

 

هشتم و نهم شهریور کارگران و مزدبگیران دیگر در چندین شهر ایران به خیابان آمدند یا در محیط کار

شان دست به اعتصاب زدند. دلیل اعتراض آنها چیست؟

۱۰ شهریور ۱۴۰۱

سه‌شنبه و چهارشنبه ۸ و ۹ شهریور هم تبعیض، بی عدالتی و تحمیل فقر و گرسنگی کارگران و سایر مزدبگیران را در چند شهر به خیابان‌ها کشاند.

چهارشنبه در حالی که کارگران پروژه‌ای شرکت اکسین استیل پارس چهارمین روز اعتصاب خود را برگزار کردند، شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت اعلام کرد تهدید و ارعاب و حمله پلیس سایبری راه به جایی نمی‌برد و تجمع‌های اعتراضی کارکنان رسمی نفت ۱۲ شهریور برگزار خواهد شد. زیرا ۶۵ هزار شاغل و ۸۵ هزار بازنشسته نفت در پیگیری مطالبات خود مصمم‌اند.

رو سه شنبه ۸ شهریور کارگران شرکت تولید آجر جیل اهواز برای چهارمین روز متوالی مقابل فرمانداری کارون تجمع کردند. کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی مقابل دفتر مدیر منطقه‌ای مخابرات در تبریز گرد هم آمدند، بازنشستگان کارخانه روغن نباتی شیراز مقابل استانداری فارس تجمع کردند، و کارگران شهرداری اسالم به دلیل عدم پرداخت حقوق و بیمه مقابل شهرداری گرد آمدند.

در تهران در حالی که جمعی از پرسنل و کادر درمان بیمارستان فرهنگیان تهران دست از کار کشیده و در محوطه بیمارستان گرد هم آمده بودند، نیروهای خدماتی آموزش و پرورش مقابل اداره کل در تهران تهران جمع شدند، و کارگران خدماتی خط ۳ مترو تهران دست از کار کشیده و به طرف سمت ساختمان اصلی شرکت مترو شهرداری تهران در پل کالج راهپیمایی کردند.

روز چهارشنبه ۹ شهریور، اعلام شد مسئولان شهرداری رودبار در پی تجمعات اعتراضی کارگران شهرداری مبلغ ۵ میلیون از مطالبات کارگران را پرداخت کرده و پرداخت باقی مطالبات را بعد موکول کرده‌اند.

مگر می‌شود ۶۵ هزار کارمند شاغل رسمی و بیش از ۸۵ هزار بازنشسته صنعت نفت اشتباه کرده و حرفشان در باب اجحاف و ظلم در حقشان نادرست باشد؟

اداره مخابرات روستایی نیز در پی اعتراضات مداوم کارگزاران روستایی به تعویق مطلبات، نیمی از حقوق ماه گذشته آن‌ها را واریز کرد اما درباره باقیمانده آن توضیحی نداد.

۱۲ شهریور: گردهمایی کارکنان رسمی صنعت نفت

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت که مطالبات کارکنان رسمی شاغل و بازنشسته نفت را پیگیری می‌کند در بیانیه‌ای نوشت کارکنان نفت گردهمایی صنفی را حق خود می‌دانند. آن‌ها از مدیران نفت و نیروهای امنیتی خواستند به جای مانع تراشی برای تجمع اعتراضی کارکنان به مطالبات آنان پاسخ گویند.

این شورا نوشته است: «مگر می‌شود ۶۵ هزار کارمند شاغل رسمی و بیش از ۸۵ هزار بازنشسته صنعت نفت اشتباه کرده و حرفشان در باب اجحاف و ظلم در حقشان نادرست باشد؟»

دور جدید اعتراض و اعتصاب کارکنان رسمی نفت در اردیبهشت امسال آغاز شده است. آن‌ها خواستار اجرای ماده ۱۰ قانون اختیارات وزارت نفت در افزایش حقوق کارکنان رسمی هستند. وضعیت نامناسب بهداشت و درمان، انتصاب مدیران امنیتی، سیاسی و جناحی، محاکمه نشدن غارتگران صندوق نقت و تعیین سقف پاداش بازنشستگی از دیگر دلایل اعتراض جمعی کارکنان رسمی نفت است.

۲۲ مرداد ۱۴۰۱، اعتراض کارگران رسمی در پروژه‌های نفت و گاز ایران به ده‌ها واحد پالایشگاهی و پروژه‌های در دست ساخت تسری یافت. کارکنان رسمی نفت از ۲۲ تا ۲۴ مرداد در دستکم ۴۰ مرکز مرتبط با صنعت نفت و گاز ایران دست به حرکت اعتراضی زدند.

کارکنان رسمی نفت که از پیش اعلام کرده بودند در صورت بی پاسخ ماندن اعتراضشان، به همراه خانواده‌هایشان تجمع سراسری خواهند کرد، از طریق شرکت در نظر سنجی با اکثریت قاطع به برگزاری تجمع به همراه خانواده‌ها رای دادند.

شورای هماهنگی و همبستگی کارکنان رسمی صنعت نفت در پایان بیایه چهارشنبه ۹ شهریور تاکید کرده است: «در پایان تاکید می‌کنیم گردهمایی کارکنان رسمی صنعت نفت در تاریخ ۱۲ شهریور کاملا صنفی و در راستای احقاق حقمان است و هیچ شخص و ارگانی نباید این حق قانونی را از ما سلب نماید، تنها راه لغو این گردهمایی ثبت مبالغ مکفی و مناسب مربوط به ماده ده قانون اختیارات و وظایف وزارت نفت تا روز پنج شنبه ۱۰ شهریور در کارت حقوق پرسنل است».

در متن بیانیه، نیروی انتظامی مسئول تضمین امنیت تجمع کنندگان ۱۲ شهریور شناخته شده است. رونوشت بیانیه برای اطلاعات سپاه، فرماندهی نیروی انتظامی تهران و حراست نفت نیز ارسال شده است.

کار بدون حقوق در فولاد اکسین کارگران

گروهی از کارگران پروژه‌ای شرکت اکسین استیل پارس که از اردیبهشت تا کنون حقوق نگرفته‌اند، چهارشنبه ۹ شهریور برای چهارمین روز اعتصاب کردند.

شرکت اکسین ساتیل از شرکت‌های زیرمجموعه شستا بود و در سال ۱۳۹۸ به فولاد خوزستان واگذار شد. خبر عدم پرداخت حقوق کارگران این شرکت در حالی منتشر می‌شود که انتشار خبرهای فساد مالی و رشوه خواری در صنعت فولاد در نهایت منجر به واکنش حکومت شد. مرکز پژو هش‌های مجلس با انتشار گزارش تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه بخشی از فساد و رانتخواری در صنعت فولاد را مستند کرد.

تجمع بیکاران غیزانیه: بیکار در میان ۳۷ چاه نفت

وبسایت جماران چهارشنبه ۹ شهریور خبر تجمع گروهی از جوانان بیکار روستاهای مسلمیه، غدیرسبع، ابویرو، شمه و روستاهای همجوار در بخش غیزانیه اهواز را منتشر کرد.

جوانان معترض خواستار کار هستند. یکی از جوانان شرکت‌کننده در تجمع اعتراضی از روستای مسلمیه گفته است روستا دارای ۳۷ حلقه چاه نفت است و فاصله خانه‌ها تا چاه نفت کمتر از ۱۵۰ متر است. اما جوانان روستا که اغلب تحصیل کرده‌اند، بیکارند. یکی دیگر از جوانان پرسیده است بر اساس کدام قانون، جوانان روستاهای این منطقه نفتی بیکار نگه داشته شده‌اند؟

غیزانیه یکی از سه بخش اهواز و از بزرگترین میدان‌های نفتی کشور است و شرکت‌های نفت و گاز کارون، شرکت ملی حفاری ایران و پتروشیمی مارون در این منطقه فعالیت می‌کنند. سهم ساکنان غیزانیه اما بیکاری، فقر، استنشاق هوای آلوده و گرسنگی است.

بیش از ۲۵ هزار در ۸۰ روستای غیزانیه ساکن هستند اما از ابتدایی ترین امکانات زندگی بی‌بهره‌اند. بسیاری از خانه‌ها فاقد آب لوله کشی و گاز هستند. نبود امکانات بهداشتی، و محدود بودن تعداد مدارس راهنمایی و دبیرستان از دیگر مسائل دامنگیر ساکنان غیزانیه است.

تجمع کارگران با خواست بازگشایی شرکت آجر جیل اهواز

سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۱ در اهواز کارگران شرکت تولید آجر جیل اهواز برای چهارمین روز متوالی مقابل فرمانداری کارون تجمع کردند. خواست آن‌ها بازگشایی شرکت، راه اندازی تولید و پرداخت حقوق و مطالبات معوقه است.

شرکت آجرسازی جیل اهواز با حکم دادگاه به دلیل انباشت بدهی‌ها تعطیل شده. دادگاه حکم مزایده اموال کارخانه را هم صادر کرده و اداره اجرای احکام از ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ شرکت را در اختیار گرفته است.

۱۵۰ کارگر این کارخانه که مطالبات معوقه‌شان از شرکت انباشت شده است حالا شغل خود را نیز از دست داده و بلاتکلیف مانده‌اند. کارگران در حالی که یک سال حق بیمه‌شان پرداخت نشده بود، به کار ادامه دادند.

شرکت آجرسازی جیل، کارخانه مکانیزه تولید آجر است. علیرضا براتوند مدیرعامل شرکت آجرسازی جیل می‌گوید قاضی پرونده به دلیل تنها ۳۵۰ میلیون تومان بدهی، حکم ورشکستگی کارخانه را صادر کرده است. او می‌گوید «حکم ورشکستی بدون کارشناسی مالی صادر شده و به سادگی با ارزیابی قیمت تجهیزات کارخانه امکان تسویه بدهی وجود دارد.»

کارگران در اعتراض به تعطیلی شرکت می‌پرسند: «تکلیف اینهمه کارگر و خانواده‌های آنها چیست؟ با نزدیک شدن بازگشایی مدارس و هزینه‌های بالا و وضع بد اقتصادی آیا ما کارگران باید قربانی اختلاف بین شرکاء و رای دادگستری باشیم؟»

سخنان یک کارگر بازنشسته روغن نباتی شیراز خطاب به استاندار فارس

تجمع بازنشستگان روغن نباتی شیراز مقابل استانداری فارس، تجمع کارگران بیکار شده روغن نباتی جهان در زنجان

در شیراز بازنشستگان کارخانه روغن نباتی شیراز مقابل استانداری فارس تجمع کرده‌اند. یکی از بازنشستگان از استاندار که به میان کارگران بازنشسته آمده می‌گوید: آقای محترم شما مسئول استان هستی چکار میتونی برای ما بکنی و… ما اگر ۴ نفر جلوی کارخانه جمع بشیم ۵۰ تا نیروی انتظامی میاد!

در زنجان کارگران کارخانه تعطیل شده روغن نباتی جهان روز یکشنبه مقابل کارخانه تجمع کردند. یکی از کارگران کارخانه روغن نباتی جهان گفت: «تاکنون حدود ۷۳ کارگر تعدیلی این کارخانه در سامانه جامع روابط کار برای دریافت بیمه بیکاری نام‌نویسی کرده‌اند.»

تجمع کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی در تبریز

تعویق حقوق و مطالبات که پیش از این وجه مشخصه رفتار با کارگران و کارکنان موقت و پیمانی از جمله در شرکت مخابرات بود اکنون مدتی است به کارگنان قرارداد دایم تسری پیدا کرده.

سه‌شنبه ۸ شهریور کارکنان رسمی مخابرات آذربایجان شرقی مقابل دفتر مدیر منطقه‌ای مخابرات در تبریز تجمع کردند و خواستار پرداخت ماه‌ها حقوق و مطالبات خود شدند.

تجمع اعتراضی کارگران شهرداری در اسالم، شوش، روبار و لوداب بویر احمد در اعتراض به تعویق حقوق

کارگران شهرداری لوداب (گراب سفلی) از توابع بویراحمد دوشنبه ۷ و سه شنبه ۸ شهریور در اعتراض به تعویق ۹ ماه حقوق و ماه‌ها حق بیمه دست از کار کشیده و تجمع کردند.

در روزهای گذشته کارگران فضای سبز شهرداری شوش و کارگران شهرداری رودبار در استان گیلان با مطالبات مشابهی دست به تجمع و اعتراض زده‌اند.

کارگران شهرداری اسالم (از توابع تالش در استان) سه شنبه ۸ شهریور به دلیل عدم پرداخت حقوق و بیمه مقابل شهرداری تجمع کرده‌اند.

تجمع پرسنل بیمارستان فرهنگیان تهران

گروهی از کارکنان و کادر درمان بیمارستان فرهنگیان تهران دوشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۱ در محوطه بیمارستان تجمع کردند. آن‌ها به عدم پرداخت حقوق معوقه‌شان اعتراض دارند.

یکی از معترضان در توضیح تجمع گفت: «اینجا تنها بیمارستان فرهنگیان تهران است. یک حقوق نصفه نیمه میدهند. آن هم ۶ ماه است پرداخت نشده است. یکی از معترضان هم خطاب به مسئولان می‌پرسد: «خودتان می‌توانید دو ماه بدون حقوق زندگی کنید؟!»

تجمع اعتراضی نیروهای خدمات تحصیل کرده مقابل اداره کل آموزش و پرورش تهران

شماری از نیروهای خدماتی آموزش و پرورش که دارای مدرک دانشگاهی هستند، سه‌شنبه، ۸ شهریور ۱۴۰۱، مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در تهران تجمع کردند.

به گزارش شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان، نیروهای خدماتی معترض خواستار رفع تبعیض در پرداخت حقوق و تغییر رسته شغلی خود از خدماتی به اداری و آموزشی هستند.

راهپیمایی کارگران خدماتی خط ۳ مترو تهران

گروهی از کارگران پیمانی خط ۳ مترو تهران سه شنبه ۸ شهریور دست از کار کشیدند و به سوی ساختمان شرکت مترو در پل کالج راهپیمایی کردند. آن‌ها به تعویق مطالبات، واریز نشدن کامل حق بیمه، کمی دستمزد، افزایش ساعات کار و نداشتن مرخصی معترضند.

حدود ۱۲۰۰ کارگر در خط ۳ مترو تهران اشتغال دارند. برخی از کارگران با قراردادهای یک تا سه ماهه کار می‌کنند. دستمزدها پائین و اغلب کمتر از ۶ میلیون تومان است. مدیریت تعداد زیادی از کارگران را اخراج کرده و در نتیجه حجم کار هر کارگر به چند برابر افزایش یافته و ساعت کار روزانه به ۱۲ ساعت رسیده است. یکی از کارگرانی که روز سه شنبه در راهپیمایی اعتراضی شرکت داشت، به رادیو زمانه گفته است:

«نزدیک به ۸ سال است که در متروی تهران به عنوان یک نیروی خدماتی کار می‌کنم. در این مدت شرایط ما تقریباً یکسان بوده و مشکلات کار و بی‌توجهی مسئولان همواره وجود داشته. پیمانکاران مختلف هم آمدند و رفتند و تغییر چشمگیری در شرایط ما به وجود نیامد. اما در ۲، ۳ سال گذشته شرایط کاری برای ما سخت‌تر از گذشته شده است. نیروهای خدماتی خط ۳ مترو در این مدت از ۸۰ نفر به ۳۰ و خرده‌ای نفر رسیده و فشار کار هم بسیار زیاد شده است. زیرا در گذشته مثلاً اگر در هر شیفت کاری ۱۰ نفر بودیم، حالا ۴ نفر هستیم و باید کار همان ۱۰ نفر سابق را انجام دهیم. اما با این وضعیت نه تنها حقوق ما افزایش نیافته بلکه همان میزان دستمزد را هم به موقع و در زمان مشخص واریز نمی‌کنند. من و همکارانم، حدود ۴ ماه است که حقوق نگرفته‌ایم. از سال ۱۳۹۹ هم ۴ ماه و از سال ۱۴۰۰ هم ۶ ماه طلب داریم. عیدی سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم به ما پرداخت نشده است. کارگران بخش‌های دیگر هم عموماً از ۳ ماه تا ۶ ماه حقوق طلب دارند. اما در مجموع مشکلات روی دوش همه ماست و کسی هم توجهی ندارد.»

 

یک نظر بگذارید