پس از ماه‌ها انکار،ایالات متحده به اداره آزمایشگاه‌های زیستی اوکراین اعتراف کرد

 

پنتاگون روز پنج‌شنبه ۹ ژوئن اعلام کرد ۴۶ آزمایشگاه زیستی را در اوکراین اداره می‌کند که عوامل بیماری‌زای خطرناک را مدیریت می‌کنند، آمریکا ماه ها هر گونه اظهارنظری در این مورد را به عنوان «تبلیغات روسیه» رد کرده بود.

اکنون چین نیز از ایالات متحده خواسته است در مورد نقش و ظرفیت آزمایشگاه‌ها توضیح دهد.

اسناد فاش شده در ماه مارس حاکی از حساس بودن عملیات این آزمایشگاه ها در اوکراین بود. کیف از افشای عمومی برنامه این آزمایشگاه ها خودداری کرد.

بر اساس سند امضا شده بین دو کشور، اوکراین موظف است عوامل بیماری زای خطرناک را برای تحقیقات بیولوژیکی به وزارت دفاع ایالات متحده منتقل کند.

کسانی که در مورد آزمایشگاه‌های زیستی در اوکراین ابراز نگرانی کرده بودند، به عنوان نظریه‌پردازان توطئه و مبلغ اطلاعات نادرست روسیه متهم شده بودند.

اظهارات ویکتوریا نولند معاون وزیر امور خارجه ایالات متحده در ماه مارس، هنگامی که برنامه بیولوژیکی را تأیید کرد و گفت که می‌ترسد آزمایشگاه‌ها به دست روسیه بیفتد، سوء ظن بیشتری را برانگیخت.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه گفت ایالات متحده باید فعالیت های خود را توضیح دهد و از این کشور خواست تا مخالفت خود با ایجاد مکانیسم راستی آزمایی برای کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی (BWC) را کنار بگذارد.

ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری در جهان فعالیت های بیولوژیکی نظامی انجام می دهد و تنها کشوری است که با ایجاد مکانیسم راستی آزمایی برای BWC مخالف است.

وی گفت: «جامعه بین‌المللی مدت‌هاست که در این مورد نگرانی دارد. اخیرا، روسیه بیشتر فعالیت‌های نظامی-بیولوژیکی ایالات متحده در اوکراین را فاش کرده و به وضوح اعلام کرده ایالات متحده مکانیسم راستی آزمایی برای کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی (BWC) را نقض کرده است.

بر اساس مقررات BWC، ایالات متحده موظف است توضیحاتی را در مورد ادعای روسیه ارائه دهد تا اعتماد جامعه بین المللی به پایبندی ایالات متحده را بازگرداند.

واشنگتن ادعاهای روسیه مبنی بر آزمایش روی انسان ها را رد کرده است. روسیه ادعا کرده بود آزمایش عوامل بیماری زا بر روی بیماران روانپزشکی از خارکف انجام شده است.

ایالات متحده در گذشته نیز متهم به درگیر شدن در جنگ بیولوژیکی بوده است.

فیدل کاسترو، رهبر فقید کوبا، مدعی شده بود که آمریکا گونه ی ناشناخته ای از تب خوکی و تب دنگی را که در آزمایشگاه ایجاد شده به کشور کوبا وارد کرده‌اند. به گفته ی کاسترو هدف آمریکا ایجاد “بیشترین تعداد قربانیان ممکن” بوده است.

آلن وینینگتون، خبرنگار سابق دیلی ورکر و ویلفرد برشت، روزنامه‌نگار استرالیایی، پس از افشای جنگ بیولوژیکی ایالات متحده در کره در دهه ۱۹۵۰، به خیانت متهم شدند و گذرنامه‌هایشان لغو شد.

با وجود تکذیب‌ها، یک کمیسیون علمی بین‌المللی به ریاست پروفسور جوزف نیدهام از دانشگاه کمبریج به این نتیجه رسید که چین و کره شمالی در معرض سلاح‌های باکتریولوژیک قرار گرفته‌اند.

منبع: People’s World

 

یک نظر بگذارید