مرکل: آدم عاقل باید حرف پوتین را جدی بگیرد!

 

مجله هفته

 

آنگلا مرکل، صدراعظم پیشین آلمان، در اولین مصاحبه روزنامه ای خود پس از آنکه از قدرت کناره گیری کرد، درباره وضعیت اوکراین و نیات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در این جنگ صحبت کرد. طبق ارزیابی او باید حرف های پوتین را جدی بگیرید.

آنگلا مرکل صدراعظم سابق در اولین مصاحبه روزنامه خود با شبکه تحریریه آلمان پس از پایان دوره ریاست جمهوری خود، از جمله درباره جنگ در اوکراین صحبت کرد. این «نقطه عطفی در تاریخ اروپای پس از جنگ (…) است که تاثیر خود را برای سالهای آینده ادامه خواهد گذاشت.»

مرکل سال گذشته «تلاش‌های مختلفی» برای پیدا کردن راه‌حل دیپلماتیک با روسیه انجام داد، اما این تلاش ها «تاثیری نداشت». مرکل وقتی شبکه تحریریه آلمان از او پرسید که آیا پوتین صبر کرده بود تا او دیگر صدراعظم نباشد و سپس دست به حمله بزند، پاسخ داد:

«نمی دانم. کناره گیری من ممکن است عاملی برای این تصمیم گیری باشد یا شاید هم عوامل دیگر مانند انتخابات فرانسه، خروج نیروها از افغانستان و توقف اجرای توافقنامه مینسک نیز می توانند موثر باشند.»

رئیس‌جمهور روسیه نمی‌خواهد اوکراین را نابود کند، اما همچنین پوتین خواستار یک «اوکراین موفق» هم نیست. به گفته صدراعظم سابق، اوکراین «در نهایت گروگان تضاد بین روسیه و غرب است»، به همین دلیل است که «تعهد غرب به موجودیت اوکراین بدون اینکه بخشی از درگیری نظامی مستقیم شود» درست است. او در پاسخ به این سوال که پوتین چه نوع آدمی است، گفت:

«آدم عاقل باید حرف پوتین را جدی بگیرد.»

این سوال که آیا مرکل به عنوان میانجی احتمالی در مناقشه در دسترس خواهد بود یا نه «در حال حاضر» مطرح نیست. صدراعظم سابق در این مصاحبه همچنین از سیاست خود در مورد پناهندگی از سال ۲۰۱۵/۲۰۱۶ و سیاست دو سال اخیر خود در مورد کرونا دفاع کرد. مرکل گفت: «همه‌گیری تمام نشده است.»

لرزش متناوب بدن او نیز مورد بحث قرار گرفت. یکی از دلایل این امر، انبوه لنزهای دوربین بود که به سمت او نشانه رفته بودند. صدراعظم سابق گفت: او از نظر روانی در مقطعی توانست بر این مشکل غالب شود. اما اکنون او فرد آزادی است و می تواند فصل جدیدی را در زندگی خود آغاز کند. او قصد دارد کتابی بنویسد.

مرکل: روسیه از گاز و خط لوله «جریان شمالی-۲» به عنوان سلاح استفاده نکرده است

آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان در ادامه مصاحبه‌ای یادآور شد که روسیه از موضوع گاز و خط لوله «جریان شمالی-2» به عنوان سلاح استفاده نکرده است. مرکل در خصوص تصمیم خود درباره موافقت با ساخت این خط لوله گاز گفت: «من به تغییر از طریق تجارت اعتقاد نداشتم، بلکه به ارتباط با دومین قدرت بزرگ هسته‌ای در جهان از طریق روابط تجاری اعتقاد داشتم.»

به گفته وی، این تصمیم دشوار بود، برای اینکه چنین باور عمومی وجود داشت که روسیه پمپاژ سوخت از طریق خاک اوکراین را بلافاصله پس از راه اندازی خط لوله «جریان شمالی-2»  متوقف خواهد کرد، ولی برلین اطمینان داشت که چنین نخواهد شد.

این سیاستمدار در عین حال یادآور شد که در زمان آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین، این خط لوله هنوز راه اندازی نشده بود. وی گفت: «از این نظر، گاز یک سلاح نبود.»

مرکل همچنین تاکید کرد که خرید گاز از طریق خط لوله روسیه به جای گاز مایع از ایالات متحده یا از کشورهای منطقه خاورمیانه، به دلیل قیمت بسیار بالای آن، به نفع آلمان بوده و این تصمیم کاملاً اقتصادی و درست بود.

 

 

یک نظر بگذارید