داستان‌های ساختگی بازرس ویژۀ حقوق بشر پارلمان اوکراین

 

مجله هفته

نویسنده   : Jens Berger        مترجم: م. نوری



لودمیلا دنیس‌اوا، بازرس ویژۀ حقوق بشر پارلمان اوکراین درهفته‌های اخیر یکی از منابع اخبار و اطلاعاتِ رسانه‌های غربی در مورد وضعیّت حقوق بشر در اوکراین بود. اظهارات مملو از جزئیاتِ هولناک او در خصوص تجاوز نیروهای نظامی ‌روسیه به زنان و کودکان اوکراینی، کاملاً با «روایت» رسانه‌های غربی از جنگ اوکراین همخوانی داشت. اکنون مشخص شده که او غالب داستان‌ها را خود جعل کرده است. نتیجۀ برملاشدن این موضوع صدور رأی عدم اعتماد پارلمان اوکراین و برکناری وی بود.حال لودمیلا دنیس‌اوا درمصاحبه‌ای با رسانه‌ای اوکراینی لب به سخن گشوده و اعتراف کرده که هدف او از پخش داستان‌های جعلی کمک به اوکراین و سوق دادن کشورهای غربی به ارسال هرچه بیشتر سلاح بوده است. در این خصوص طبیعتاً ما در رسانه‌های آلمان مطلبی نمی‌یابیم و تبلیغات سوء دنیس‌اوا قطعاً در آینده نیز مورد استفادۀ روزنامه‌نگاران و سیاستمداران آلمان قرار خواهد گرفت و پخش خواهد شد.

اولین قربانی جنگ حقیقت است. به همین دلیل نیز تعجب‌آور نیست اگر طرفین درگیر در جنگ تلاش کنند با پخش اخبار دروغین افکار عمومی ‌در داخل کشور خود و کشورهای خارجی را تحت تأثیر قرار دهند. لودمیلا دنیس‌اوا ولی در به‌کارگیری این شگرد خبره نبود. داستان‌های فجیع وی دربارۀ تجاوز انبوه به زنان و کودکان اوکراین، حاوی جزئیاتی نامتعارف و غیرقابل باور بود که برخی از روزنامه‌نگاران را واداشت خود شخصاً داستان‌ها را بررسی و مورد مداقّه قراردهند، نه به این دلیل که صحّت یا سقم آن را دریابند، بلکه به این دلیل که از داستان‌ها برای اهداف خود استفاده کنند و ادعاهای دروغین را بازنشر دهند. به‌عنوان مثال لودمیلا دنیس‌اوا ادعا کرده بود که نیروهای نظامی ‌روسیه به پسربچۀ یک‌ساله‌ای تا سرحد مرگ تجاوز کرده‌اند. از بخت بد صحّت این داستان و سایر داستان‌های دنیس‌اوا مورد اثبات قرار نگرفتند. امری که در رسانه‌های بین‌المللی (به استثنای رسانه‌های آلمان) موجب ایجاد اولین شبهات در مورد درست بودن همۀ اتهامات اوکراین شد و در پارلمان اوکراین هم بازخورد مثبتی نداشت.

ولی فقط دروغ‌های لودمیلا دنیس‌اوا نبود که منجر به ناکامی‌ او شد، بلکه بیشتر از آن درک نادرست و خودسرانۀ وی از وظیفه و مسئولیت خود بود. وی به‌عنوان بازرس ویژۀ حقوق بشر پارلمان اوکراین وظیفه داشت به روسیه و روسیۀ سفید سفر کند، در مورد بازکردن کریدورهای بشردوستانه یا تبادل اسرای جنگی مذاکره کند. ولی به‌جای آن مهمان دائمی ‌در داووس، وین، رم و سایر کشورهای گرم و خوش آب‌وهوای اروپا بود تا با پخش داستان‌های فجیع در رسانه‌ها برای اهداف خود تبلیغ کند. پارلمان اوکراین در ۳۱ ماه مه با ۲۳۴ رأی مثبت در مقابل ۹ رأی منفی رأی عدم اعتماد صادر کرد و لودمیلا دنیس‌اوا را از کار برکنار نمود. هنوز جانشینی برای وی تعیین نشده است.

چند روز بعد از رأی عدم اعتماد، لودمیلا دنیس‌اوا خود را ناگزیر دید در مصاحبه‌ای با رسانه‌ای در اوکراین اعمال خود را توجیه کند. برملا شدن موضوع و توجیهات وی لاجرم باید زنگ‌های خطر را در رسانه‌های غربی به صدا درآورد. او در این مصاحبه گفته که داستان‌های دروغین تجاوز سربازان روس را فقط برای مساعدت به کشور خود ساخته است. او از‌جمله از یک سخنرانی خود در کمیسیون دفاع مجلس ایتالیا صحبت کرده که ظاهرأ همۀ نمایندگان خسته از جنگ اوکراین و مخالف ارسال تسلیحات به اوکراین بودند، به‌خصوص اعضای جنبش پنج ستاره در مجلس. ولی پس از سخنرانی وی و شنیدن داستان‌های دروغین او جو کاملاً عوض شده و حتی یک عضو عالی جنبش پنج ستاره به او گفته که او از ارسال تسلیحات به اوکراین حمایت خواهد کرد. لودمیلا دنیس‌اوا در مصاحبه می‌گوید: شاید من تند رفتم ولی من تلاش داشتم به هدفم برسم و افکار عمومی ‌و کشورهای دیگر را برای ارسال سلاح به اوکراین و تحت فشار قرار دادن روسیه قانع کنم.

لودمیلا دنیس‌اوا با داستان‌های جعلی خود موفق شد در برنامه‌های CNN ،BBC ، واشنگتن پست و سایر رسانه‌ها (در آلمان در رسانه‌های اشپیگل، فرانکفورتر روندشاو و RTL News) شرکت و مورد مصاحبه قرار گیرد. تبلیغات او موفقیت‌آمیز بود. به‌عنوان مثال در آلمان در برنامۀ مارکوس لانز، یکی از شرکت‌کنندگان در برنامه، یعنی خانم ماری آگنس سیمرمن با استفاده از دروغ‌های تجاوز سربازان روسی، به خانم پروفسور اولریکه گیروت که نظر متفاوتی در مورد جنگ اوکراین داشت شدیداً حمله کرد و با این سلاح اخلاقی دهان او را بست. در زمان تهیه و پخش این برنامه، لودمیلا دنیس‌اوا از کاربرکنار شده بود و خانم ماری آگنس سیمرمن علی‌الاصول به‌عنوان سیاستمداری خبره باید از دروغ بودن داستان‌ها و دلیل برکناری دنیس‌اوا آگاه می‌بود.

این که رسانه‌های آلمان به برکناری لودمیلا دنیس‌اوا اشاره کنند یا در صدد تصحیح داستان‌های کذب او برآیند انتظاری بیهوده است. وقتی دروغی پخش شد، جمع کردن آن آسان نیست به‌خصوص وقتی که علاقه‌ای به گفتن «حقیقت» نباشد. لودمیلا دنیس‌اوا یگانه مورد نیست، سفیر اوکراین در آلمان، آندره ملنیک و رئیس‌جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی تقریباً همه روزه با داستان‌هایی در عرصۀ عمومی‌ می‌درخشند که صحّت آنها مورد تردید است. و هدف آنها هم همین است که غرب را وادار به دادن سلاح بیشتر به اوکراین و موضع‌گیری شدیدتر علیه روسیه نمایند. از این منظر خانم لودمیلا دنیس‌اوا خادم خوبی برای اوکراین بود، فقط ظاهراً دچار افراط شد و از حدود صلاحیت خود تجاوز کرد، امری که در کیف هم علاقه‌ای به درک آن نیست.

برگرفته از : وب‌سایت: NachDenkSeiten ــ ۱۰ ژوئن ۲۰۲۲ *

منتشر شده در تارنمای ده مهر

 

 

یک نظر بگذارید