وحشت ناتو از فروپاشی ارتش اوکراین

شکست ناتو در اوکراین
پشت گرد و خاک رسانه ها

روز دوشنبه ولادیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، در دیدار با روزنامه نگاران گفت: “اوکراین دیگر در مد روز قرار ندارد حتی برای “شرکای خارجی” خود”. به گفته وی “همه این شرکا در حال هل دادن اوکراین به یک توافق غیرسودآور با روسیه هستند. اکنون خستگی در حال غلبه است و همه طرفهای غربی دنبال توافقی هستند که برای آنها سودآور باشد نه برای ما”.
زلنسکی این سخنان را در شرایطی بر زبان آورد که نیروهای اوکراین همچنان به “فتوحات” در فیس بوک و توییتر و رسانه های غربی و دنبالچه های ایرانی خود در ایران و چند تلویزیون فارسی زبان خارج کشور ادامه می دهند. ولی آنچه در صحنه عمل روی می دهد شکست های پیاپی ارتش این کشور و متحدان ناتویی آن است، شکست هایی که پس از سخنان کسینجر و بویژه بایدن که هفته گذشته از احتمال چشم پوشی اوکراین از سرزمین های خود یعنی در واقع کریمه و جمهوری های دنباس سخن گفتند شواهد آن روزبروز اشکارتر می شود.
در حالیکه غرب سعی دارد پیشروی آرام روسیه را نشانه شکست و ضعف وانمود کند واقعیت این است که حداقل اروپا بیش از هر چیز از همین کندی پیشروی نگران است. هفته پیش روزنامه واشنگتن پست نوشت که متحدان اروپایی آمریکا از چشم انداز طولانی شدن جنگ اوکراین وحشت کرده اند و برای پایان دادن هرچه سریعتر آن به هر قیمت فشار می آورند. در واقع ادعاهای کمک نظامی و ارسال سلاح به اوکراین بیش از آنکه هدفش تقویت دفاع اوکراین باشد وادار کردن روسیه به سرعت بخشیدن به عملیات و پایان دادن به جنگ است.
آنچه در شیوه عملیات نظامی روسیه علاوه بر چشم انداز گسترش بحران اقتصادی در غرب، موجب نگرانی اروپایی ها و آمریکایی هاست فروپاشی ارتش اوکراین است. نتیجه این شیوه عملیات جنگی و طولانی کردن جنگ فروپاشی کامل ارتش اوکراین است، ارتشی که غرب آن را در یک دهه اخیر به قوی ترین ارتش زمینی اروپا تبدیل کرده بود. روسیه از همان آغاز یکی از اهداف خود را غیرنظامی کردن اوکراین تعیین کرد و ظاهرا از نظر سران روسیه یکی از الزامات این غیرنظامی شدن فروپاشی این ارتش است تا هرگز تهدیدی برای روسیه نباشد. اما این فروپاشی ارتش اوکراین یک خطر بزرگتر دیگر دارد و آن نه تنها از دست دادن جنوب و شرق اوکراین بلکه سقوط کل اوکراین است. در این شرایط دیگر ارسال هیچ سلاحی نیز به اوکراین فایده ای نخواهد داشت و فقط احتمال سقوط کل اوکراین را افزایش خواهد داد.
بنابراین، چند چشم انداز برای پایان جنگ متصور است. چشم انداز اول آن است که روسیه به آزاد شدن و استقلال همین سرزمین های شرق و جنوب اکتفا کند. چشم انداز متحمل تر دوم آن است که اودسا و خارکف نیز سقوط کنند و بدست روسیه بیفتد. در اینصورت اوکراین به سرزمینی محصور در خشکی تبدیل خواهد شد. چشم انداز سوم سقوط کل اوکراین است که هرچه جنگ طولانی تر شود به آن نزدیک تر خواهیم شد، بویژه که با ادامه شکست ها احتمال کودتا در کیف نیز افزایش می یابد. در این شرایط اروپا نه تنها از نظر نفت و گاز بلکه از نظر غلات نیز به روسیه وابسته خواهد گردید.
به این ترتیب وحشت اروپایی ها و بتدریج آمریکا از چشم انداز ادامه جنگ در اوکراین قابل درک است. طرح هایی که آمریکا و انگلستان در پشت صحنه و در پشت سر اوکراین برای تدوین یک طرح صلح تهیه می بینند، بیان این ترس و وحشت است، همانطور که سخنان زلنسکی نشانه ای از آن است.

۸ ژوئن ۲۰۲۲
https://www.pyknet.net/1401/10khordad/18/page/nato.htm

 

یک نظر بگذارید