تجمع سراسری معلمان برگزار شد

با وجود فضای امنیتی شدید و بازداشت‌های گسترده، تجمع سراسری معلمان برگزار شد

در حالی‌که حکومت فشار بر فعالان صنفی معلمان را به‌شدت افزایش داده و در دو روز اخیر نیز چندین نفر از آن‌ها را بازداشت کرده، معلمان بار دیگر با شعار «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» دست به تجمع سراسری زدند. در چند شهر فضای امنیتی حاکم بود.

۲۶ خرداد ۱۴۰۱

با فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، صبح پنج‌شنبه ۲۶خرداد معلمان بار دیگر دست به تجمع اعتراضی و سراسری زدند. در این تجمع افزون بر طرح خواسته‌هایی همچون اجرای کامل رتبه‌بندی معلمان، همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته و برچیدن آموزش پولی و جلوگیری از کالایی‌سازی آموزش، مهم‌ترین خواسته معلمان آزادی همکاران بازداشت‌شده خود بود.

از همان صبح پنج‌شنبه معلمان از جمله در تهران، شیراز، سنندج، مریوان، سقز، بوکان، اندیمشک، همدان، ساری، کاشمر، کرج، خرم‌آباد، بیجار، شهرهای چهارمحال بختیاری و… تجمعات خود را آغاز کردند.

این تجمعات در تهران مقابل ساختمان مجلس، در مراکز استان‌ها مقابل اداره‌های کل آموزش و پرورش و در شهرستان‌ها مقابل ساختمان اداره‌های آموزش و پرورش شهرستان برگزار شد.

گزارش‌ها حاکی از جو شدید امنیتی در تمام مناطقی بود که معلمان قرار تجمع گذاشته بودند. وب‌سایت هه‌نگاو نوشت در سنندج تک‌تیراندازهای سپاه پاسداران بالای ساختمان آموزش و پرورش مستقر شده‌اند.

کانال تلگرامی شورای هماهنگی نوشت حضور نیروهای امنیتی در اطراف محل تجمع معلمان سنندج بسیار مشهود است.

گفته می‌شود که در کامیاران نیروهای امنیتی خیابان‌های منتهی بە آموزش و پرورش را بستند و برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که به تجمع معلمان در شیراز و تهران حمله شده و نیروهای امنیتی شماری از معلمان را بازداشت کردند.

بزرگ‌ کنیدتجمع معلمان شهرستان سقز ـ پنج‌شنبه ۲۶خرداد ۱۴۰۱ـ عکس از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

در ۲۴ ساعت اخیر بازداشت فعالان صنفی معلمان، به‌ویژه در کردستان شدت گرفت.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران که از تمامی تصمیم‌گیران امنیتی خواسته بود دست از تلاش برای امنیتی جلوه‌دادن اعتراضات معلمان بردارند، گزارش داد که از صبح روز گذشته چهارشنبه ۲۵ خرداد تا آخر شب در چند شهر فعالان صنفی را بازداشت کرده‌اند تا تجمع روز پنج‌شنبه لغو شود.

براساس گزارش‌ها، از روز گذشته تاکنون شمار معلمان بازداشتی در سقز به ۱۶ نفر رسیده است. آوات رضوی، مرضیه طلایی، لقمان الله‌مرادی، احمد قادری، کیوان احمدی، خالد شیخی، خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی، صلاحی سرخی از جمله این معلمان بازداشتی هستند. همچنین مأموران امنیتی فاتح غفاری و طاهر قادرزاده را در سقز صبح روز پنج‌شنبه پیش از شروع تجمعات سراسری معلمان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

نیروهای امنیتی صبح روز پنج‌شنبه عزیز قاسم‌زاده، سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان را هم  قبل از آغاز تجمعات اعتراضی معلمان در رشت بازداشت کردند.

طبق گزارش‌های منتشرشده، چندین تن از مأموران لباس شخصی پس از ضرب‌وشتم شدید عزیز قاسم‌زاده و کشاندنش بر روی زمین، او را به داخل یک دستگاه آمبولانس منتقل کرده‌ و با خود برده‌اند.

 

بزرگ‌ کنیدتجمع معلمان همدان ـ پنج‌شنبه ۲۶خرداد ۱۴۰۱ـ عکس از کانال تلگرامی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران روز گذشته چهارشنبه ۲۵ خردادماه و یک روز مانده به تجمع اعتراضی، اعلام کرد که وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه پاسداران، «سراسیمه و دستپاچه، تعدادی از فعالان صنفی معلمان را در شهرهای مختلف بازداشت نموده تا به‌زعم خود مانع شکل‌گیری تجمع شوند. غافل از این‌که این‌گونه رفتارها نه تنها به جنبش پویای معلمان آسیب نخواهد زد و هیچ خللی بر اراده‌ی‌ آهنین معلمان در راه رسیدن به خواسته‌هایشان ایجاد نخواهد کرد؛ بلکه معلمان را هرچه بیشتر راسخ و مطمئن می‌نماید که راه را درست آمده‌اند».

این بازداشت‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در هفته‌های اخیر با گسترش اعتراضات معلمان گروه کثیری از فعالان صنفی معلمان نیز بازداشت شده‌اند و دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی قصد دارد با سناریوسازی فعالیت آن‌ها را به «دشمنان» و «قدرت‌های خارجی» مرتبط کند.

از آغاز اردیبهشت‌ماه سال جاری که معلمان در تداوم حق‌خواهی‌شان در سراسر ایران دور جدید تجمعات خود را آغاز کردند، بیش از ۹۰ عضو تشکل‌های صنفی معلمان بازداشت شده و یا زیر فشار نیروهای امنیتی قرار گرفته‌اند.

روز سه‌شنبه ۲۴ خرداد نیز جعفر ابراهیمی، محمد حبیبی و رسول بداقی، معلمان بازداشت‌شده در تهران از بند ۲۰۹ به بند ۲۴۰ اوین و سلول‌های انفرادی منتقل شدند. این سه معلم ۱۰ اردیبهشت قبل از تجمع روز معلم بازداشت شدند.

شورای هماهنگی گفته است «نیروهای امنیتی و ضابطین قضایی پس از شکست سناریوسازی‌های صداوسیما و روزنامه‌های همسو چون کیهان و ایران.. ‌. برای اعمال فشار بیشتر و وادار کردن معلمان به اعتراف‌های اجباری، این سه معلم را به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌اند».

در قطعنامه پایانی تجمع سراسری معلمان در روز پنج‌شنبه آمده است:

«شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران، ضمن ابراز اعتراض به رویه‌ بازداشت‌ها و اعمال فشار و ارعاب بر جامعه‌ صنفی و مطالبه‌گری، از متولیان امر و دست‌اندرکاران می‌خواهد که با آزاد کردن معلمان زندانی، از جامعه‌ فرهنگیان کشور دلجویی نمایند. ما به دولت و حاکمیت، وظایف قانونی داخلی و بین‌المللی را ـ که نسبت به آن‌ها تعهد داده‌است ـ را یادآوری می‌کنیم و منتظر اقدامات عملی در جهت برچیده شدن تفکر سرکوبگرانه در برخورد با فعالان صنفی و سایر معترضان هستیم.»

قطعنامه همچنین ضمن درخواست «مختومه کردن پرونده‌ کنشگران صنفی و آزادی هر چه زودتر معلمان زندانی»، آورده است: «جنبش معلمان ایران در طول دو دهه فعالیت، برای اجرای عدالت با استفاده از ظرفیت‌های داخلی و مستقل و تبیین اندیشه‌های علمی، عدالت‌خواهانه و مطالبه‌محور توانسته ‌است هزاران معلم دادخواه و کنشگر را وارد عرصه‌ مطالبه‌گری و حق‌خواهی نماید، بی‌شک با زندانی کردن تعدادی از کنشگرانِ خوش‌نام، نمی‌توان این حرکت را عقیم و ناکارآمد ساخت، بلکه برعکس، از خاکسترِ این فشارها، تهدیدها و به حبس کشیدن‌ها، ققنوس‌های جوان، تازه‌نفس و باانگیزه، برخواهند خاست و این راه را تا سرمنزل مقصود ادامه خواهند داد!»

اسامی معلمان بازداشت‌شده در روزهای گذشته:

بر اساس اعلام «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران»، نیروهای امنیتی (اداره اطلاعات، اطلاعات سپاه و پلیس امنیت)، با چراغ سبز قوه قضاییه، تعداد زیادی از معلمان و فعالان صنفی معلمان را طی چند روز گذشته بازداشت کرده‌اند، که اسامی آنها به شرح زیر است:

انجمن صنفی معلمان گیلان:
محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، جواد سعیدی، انوش عادلی
برخی از خبرها حاکی از بازداشت ۲ معلم زن در تجمع گیلان است که فعلا اطلاع دقیقی از آن‌ها در دست نیست.

انجمن صنفی معلمان کردستان – سقز و زیویه:
خالد عبداللهی، محمد فتاحی، سلیمان عبدی، عزیز مرزی، احمد قادری، کیوان احمدی، حسین محمدی، لقمان‌ الله‌مرادی، خالد شیخی، انور فرج‌زاده، صلاح‌‌الدین حسینی، قادر یثربی، مرضیه طلایی، زاهد مرادی، آمانج امینی، زاهد مرادی، انور فرج‌زاده، ئاوات رضوی، اسماعیل ریحانی

کانون صنفی معلمان خمینی شهر:
ستار زارعی، سیدمجتبی ابطحی، روح‌الله‌ قدیمی

انجمن صنفی معلمان کردستان – مریوان:
تحسین مصطفی، سیوان سلیمانی، آرام قادری

انجمن صنفی معلمان کردستان -دیواندره:
هیوا قریشی، کاوە محمدزادە، امید شاەمحمدی، عثمان رضایی، پرویز احسنی

انجمن صنفی معلمان کردستان -سنندج:
صلاح حاجی‌میرزایی

 

یک نظر بگذارید