سومین تجمع کارگران قرارداد موقت صنعت نفت: «نه تغییر نه پیشرفت- زندگی‌مون هدر رفت»

 

اعتصاب و تجمع دو ساعته امروز در اهواز، سومین تجمع کارگران قرارداد موقت صنعت نفت با خواست تعیین وضعیت شغلی و افزایش دستمزد در هفته جاری است .

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱

کارکنان قرارداد موقت صنعت نفت روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت برای سومین بار در یک هفته، در اعتراض به امتناع وزارت نفت از افزایش دستمزد به میزان مصوب وزارت کار، و با خواست تعیین وضعیت شغلی خود، اعتصاب دو ساعته‌ای را سازمان داده و برای پاسخگو کردن مدیران وزارت نفت، مقابل ساختمان مرکزی سازمان مناطق نفت‌خیز جنوب در اهواز تجمع کردند.

گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی حاکی از آن است که امروز همزمان با تجمع کارگران در اهواز، در شرکت‌های بهره برداری مارون و آغاجاری نیز کارگران قرارداد موقت تجمع کرده‌اند.

اعتصاب و تجمع دو ساعته امروز سومین تجمع کارگران قرارداد موقت صنعت نفت در هفته جاری است.

خواست افزایش دستمزد

طبق مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ باید ۵۷ درصد (برای حداقل بگیران) و ۳۸ درصد (برای سایر سطوح مزدی) افزایش یابد، اما کارفرمایان، از جمله شرکت‌ها و نهادهای دولتی، حاضر به افزایش دستمزد کارگران طبق مصوبه نیستند و دستمزد کارگران را تنها ۱۰ درصد افزایش داده‌اند. معاون وزیر نفت نیز مطابق این رویه، اعلام کرد افزایش حقوق کارکنان قرارداد مدت موقت مطابق سایر کارکنان و معادل ۱۰ درصد خواهد بود، کارگران قرارداد موقت در واکنش به این مساله اعتصاب کردد و تجمع دو ساعته‌ای را برای روز شنبه ۲۴ اردیبشهت فراخوان دادند.

اهواز، ساختمان مرکزی مناطق نفت خیز جنوب ۱۰ الی ۱۲ صبح:

حذف کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شنبه ۲۴ اردیبهشت صدها کارگر قرارداد موقت شرکت‌های ملی مناطق نفت خیز جنوب و شرکت ملی حفاری ایران مقابل دفتر شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در اهواز تجمع کردند.

آن‌ها شعار می‌دادند:

حقمونو می‌گیریم، ذلت نمی‌پذیریم
وعده وعید کافیه- سفره ما خالیه
تورم صد در صدی، افزایش ده درصدی

شنبه بیست و چهارم اردیبهشت در بعضی از شهرهای مراکز نفتی نیز تجمع و اعتصاب انجام شد.

دوشنبه ۲۶ اردیبهشت کارگران مجددا در بولوار پاسداران اهواز مقابل در اصلی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تجمع کردند. تجمع با سخنرانی و سردادن شعارهای «نه کارگریم نه کارمند، پدرمون در اومد، تورم صددرصدی، افزایش ده‌درصدی، نه تغییر نه پیشرفت، زندگیمون هدر رفت» همراه بود. با گذشت مدتی از تجمع، رئیس حراست نفت در میان کارگران حاضر شد و با تهدید کارگران خواستار پایان تجمع شد.

کارگران پس از دو ساعت، به تجمع پایان دادند و قرار گذاشتند چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت با تجمع مجدد، مطالبات خود را پیگیری کنند.

کارکنان موقت صنعت نفت؛ نه کارگر، نه کارمند

یکی از خواست‌های کارگران تعیین وضعیت شغلی است و در همین رابطه شعار می‌دهند: نه کارگریم، نه کارمند، زندگیمون هدر رفت.

در توضیح این شعار باید گفت که وزارت نفت که در دهه‌های اخیر با اعتراض گسترده کارگران پیمانی برای حذف پیمانکاران و قرارداد مستقیم با وزارت نفت روبرو شده است، در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد حدود ۳۵ هزار تن از کارگران پروژه‌ای را که سال‌ها با قراردادهای چند ماهه توسط پیمانکاران به کار گرفته شده بودند را با قراردادهای یک ساله به طور مستقیم به کار گرفت. قرارداد کاری کارگران با وزارت نفت است اما آن‌ها به لحاظ حقوق و مزایا تحت پوشش قانون کار و تابع وزارت کار هستند.

گرچه به کارگران وعده داده شد که قرارداد یک ساله آن‌ها پس از مدتی به قرارداد دایم تبدیل شود اما این وعده در حد حرف باقی ماند. حال کارگران گرچه مشمول افزایش دستمرد شورای عالی کار هستند اما وزارت نفت حاضر به افزایش دستمزد آنان نیست.

اعتصاب کارگران موقت صنعت نفت همزمان است با موج اعتصاب و اعتراض بیش از ۱۰۰ هزار کارگر پروژه‌ای نفت که با خواست افزایش دستمزد، ۱۰ روز مرخصی ماهانه در ده‌ها مرکز دست از کار کشیده‌اند و در مواردی تواسته‌اند خواست خود را به پیمانکاران تحمیل کنند.

 

 

یک نظر بگذارید