روزانه حدود دو هزار تن از مرز نیمروز وارد خاک ایران می‌شوند

روزنامه ۸ صبح کابل: روزانه حدود دو هزار تن از مرز نیمروز وارد خاک ایران می‌شوند

ایران در حال حاضر میزبان بیش از سه میلیون شهروند افغانستانی است که در طی دهه‌های گذشته از وطن خود گریخته‌اند. جمهوری اسلامی ایران به رد مرز پناهجویان افغان شدت بخشیده و هر هفته حدودا ۲۰ تا ۳۰ هزار پناهجوی افغان را اخراج می‌کند.مهوری اسلامی ایران به رد مرز پناهجویان افغان شدت بخشیده و هر هفته حدودا ۲۰ تا ۳۰ هزار پناهجوی افغان را اخراج می‌کند.

۳ دی ۱۴۰۰

۸ صبح کابل به نقل از منابعی که در اختیار دارد گزارش داده است که روزانه حدود دو هزار نفر توسط قاچاقچیان از مرز نیمروز وارد خاک ایران می‌شوند. مسئولان اداره مهاجران طالبان در نیمروز آمار دقیقی از تعداد شهروندان افغان که از طریق نیمروز از  ایران اخراج و به افغانستان بازگردانده می‌شوند ارائه نداده‌اند. اما به گزارش ۸ صبح این مسئولان می‌گویند که حدوداً هر روز دو هزار نفر هم از ایران رد مرز می‌شوند، یعنی بیش و کم به همان اندازه که پناهجوی افغان وارد ایران می‌شود، عده‌ای هم اخراج می‌شوند و به این ترتیب مرز ایران عملاً به روی همسایگان افغانستانی ما بسته است.

افرادی که قصد دارند به طور غیرقانونی وارد خاک ایران شوند، می‌گویند از شدت فقر و بیکاری مجبور شده‌اند با قبول کردن خطر مرگ، کشور را ترک کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس پیش از این در یک گزارش ویژه تصویری درباره بحران پناهجویی در افغانستان نوشته بود:

افغان‌ها در حال سرازیر شدن به سمت ایران هستند. از زمان اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان در اواسط اوت سال جاری، فروپاشی اقتصادی افغانستان تسریع شده است و اشتغال برای میلیون‌ها نفر از دست رفته و خانواده‌ها در معرض گرسنگی قرار گرفته‌اند. بر اساس گزارش شورای پناهندگان نروژ، تنها در سه ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر به طور غیرقانونی وارد ایران شده‌اند.

افرادی که تلاش‌اند در از طریق مرز نیمروز وارد خاک ایران شوند، از ولایت‌های مختلف افغانستان‌اند. نصرالله، باشنده از اهالی ولایت کاپیسا در مصاحبه با روزنامه ۸ صبح گفت:

«می‌خواهم به ایران سفر کنم، به ‌خاطر آنکه مشکلات اقتصادی دارم. در وطن یک لقمه نان پیدا نمی‌توانم. کسی با ما کمک نمی‌کند و همسایه ما اگر امروز نان داشته باشد، فردا ندارد. به‌ خاطر آنکه خانواده خود را از گرسنگی نجات بدهیم، می‌رویم ایران تا پول یک لقمه نان را برای آن‌ها روان کنیم. در این راه خطرات زیادی وجود دارد. ۹۰ درصد احتمال مرگ است و ۱۰ درصد امکان زنده ماندن‌مان است.»

اخراج یک میلیون و یک صد هزار پناهجوی افغان از ایران

بخش قابل توجهی از پناهجویان افغان در ایران می‌مانند. آسوشیتدپرس می‌نویسد از نوامبر سال جاری تاکنون شما مهاجران افغان به کشورهای اتحادیه اروپا ثابت مانده است. ایران در حال حاضر میزبان بیش از سه میلیون شهروند افغانستانی است که در طی دهه‌های گذشته از وطن خود گریخته‌اند. جمهوری اسلامی ایران به رد مرز پناهجویان افغان شدت بخشیده و هر هفته حدودا ۲۰ تا ۳۰ هزار پناهجوی افغان را رد مرز می‌کند. به گزارش اسوشیتدپرس تنها در سال جاری بیش از یک میلیون و یک صد هزار پناهجوی افغان از ایران رد مرز شده‌اند.

عبدالرحمان، باشنده از ولایت ولایت بامیان به ۸ صبح گفت:

«سه ماه قبل به ایران رفتم، اما رد مرز شدم. خانواده‌ام در آن‌جا (ایران) است، آمده‌ام تا دوباره به ایران بروم. چه کنیم که در کشور ما کار نیست، اقتصاد ضعیف است و در راه مشکلات زیاد است، اما مجبور هستیم تا برویم کار کنیم و با خانواده زند‌گی کنیم.»

بحران پناهجویی در افغانستان به آن حد گسترش پیدا کرده که برخی روستاها از مردان خالی شده‌اند. در جرسوز، روستایی در شمال هرات یک مرد سالخورده تنها مرد روستاست.

یک امر متداول: رشوه به مرزبانان

یک قاچاقچی در هرات – زنی کهنه‌کار که به مدت دو دهه در این تجارت شرکت دارد – به آسوشیتدپرس گفته است که بعد از روی کار آمدن طالبان شمار کسانی که خواهان خروج غیرقانونی از افغانستان‌اند حدوداً شش برابر شده است. او به آسوشیتدپرس گفته بود:

«احساس می‌کنم کار درستی را انجام می‌دهم.»

او برای هر نفر تقریباً ۴۰۰ دلار دریافت می‌کند، اما فقط ۱۶ دلار را به عنوان پول پیش دریافت می‌کند. باقی بعد از آنکه فرد پناهجو کار پیدا کرد. این قاچاقچی به آسوشیتدپرس گفته است در طول مسیر، قاچاقچیان به مرزبانان طالبان، پاکستان و ایران رشوه می‌دهند تا چشم خود را ببندند.

به گزارش ۸ صبح به‌تازگی ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر طالبان، فرمانی را صادر کرده و به مقام‌های طالبان دستو‌ر داده که مشکلات شهروندانی که کشور را ترک می‌کنند، حل و از فرار آن‌ها به کشورهای خارجی جلوگیری کنند.

 

یک نظر بگذارید