تظاهرات گسترده معلمان در شهرهای مختلف

علیه لایحه رتبه‌بندی مصوب مجلس: تظاهرات گسترده معلمان در شهرهای مختلف

تجمع سراسری معلمان ایران این بار در شرایطی برگزار شد که مجلس شورای اسلامی لایحه رتبه‌بندی را سرهم‌بندی کرد تا اعتراضات گسترده معلمان را خاموش کند. معلمان اما معتقدند این لایحه تغییری در وضعیت معیشتی آن‌ها ایجاد نمی‌کند و به همین دلیل بار دیگر در ده‌ها شهر دست به اعتراض زدند.

۲ دی ۱۴۰۰

با فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، معلمان ایران پنج‌شنبه ۲ دی علیه وضعیت معیشتی و بی‌توجهی مسئولان جمهوری اسلامی به خواسته‌هایشان در ده‌ها شهر کشور بار دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند.

این اعتراضات از صبح پنج‌شنبه از جمله در تهران، شیراز، تبریز، ارومیه، اصفهان، سنندج، مشهد، اهواز، رشت، کرمانشاه، همدان، لاهیجان، یزد، رامهرمز، نیشابور، مریوان، نوشهر، قزوین، ایلام، کرج، بوشهر، سقز، فیروزآباد، ساری، بابل، سبزوار، ایذه، ملایر، بهمئی، ممسنی، شاهرود، شیروان، گلپایگان، نورآباد، شهرضا، اراک، جهرم، بوکان، شوش دانیال، داراب، بندر ماهشهر، برازجان، بندر خمینی، آباده و… آغاز شد و در طول روز ادامه یافت و معلمان شهرهای دیگر نیز به آن پیوستند.

حذف کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شبکه‌های اجتماعی متعلق به معلمان گزارش دادند که به‌ویژه در تهران، شیراز و مشهد مأموران امنیتی به ‌شکل گسترده‌ای حضور داشتند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، در میدان بهارستان تهران مأموران به معلمان مرد حمله کردند تا آن‌ها را پراکنده کنند اما معلمان زن در وسط میدان نشستند و به‌رغم حمله مأموران امنیتی حدود یک ساعت در این میدان به تحصن خود ادامه دادند. در شیراز نیز مأموران به معلمان حمله کردند.

محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان نیز در توییتر نوشت در ارتباط با تجمع روز پنج‌شنبه «بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان صنفی معلم در کشور به نهادهای امنیتی احضار شده مورد تهدید برای لغو تجمع قرار گرفتند».

در این تجمعات اعتراضی شعارهایی از این دست سر داده شد:

«معلم داد بزن حقتو فریاد بزن»، «معلم به‌پا خیز برای رفع تبعیض»، «معلم می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «آموزش رایگان حق دانش‌آموز».

ویژگی تجمع روز پنج‌شنبه معلمان در این بود که پس از ماه‌ها اعتراض، نمایندگان مجلس شورای اسلامی سرانجام در ۲۴ آذرماه «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» را تصویب کردند. آن‌ها چنین وانمود کردند که با تصویب این لایحه خواسته معلمان برآورده شده و دیگر جایی برای اعتراض باقی نمی‌ماند اما معلمان این لایحه را «سرهم‌بندی» خواسته‌هایشان دانستند و اعلام کردند به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان سه مطالبه را مطرح کرد: مجلس همسان‌سازی «واقعی» و رتبه‌بندی معلمان را «به‌صورت کامل» تصویب کند و رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان که از روز شنبه ۲۰ آذر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود، آزاد شود.

مسئولان رسول بداقی را دو روز پیش، سه‌شنبه ۳۰ آذر، با سپردن وثیقه به‌صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی آزاد کردند اما معلمان برای دستیابی به خواسته‌های خود همچنان به اعتراضات ادامه دادند.

اصلی‌ترین خواسته معلمان اجرای کامل لایحه رتبه‌بندی حقوق فرهنگیان است. معلمان معترض خواستار این هستند که در قانون رتبه‌بندی حقوق معلمان، اعم از معلمان رسمی و قراردادی و تازه استخدام‌شده، معادل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها تعیین شود. آن‌ها همچنین می‌خواهند که دولت و مجلس طرح همسان‌سازی بازنشستگان مطابق با قانون مدیریت خدمات کشوری را به‌صورت کامل اجرا کنند.

در «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» که مجلس تصویب کرد، افزایش حقوق معلمان از ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ اِعمال می‌شود. دولت برای شش ماه آخر امسال ۱۲,۵ هزار میلیارد تومان (حدود نیمی از بودجه لازم برای اجرای کامل طرح) را اختصاص می‌دهد. اختصاص همین میزان ناچیز در سال آینده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و طبق مصوبه مجلس «منوط به پیش‌بینی بار مالی در قوانین بودجه سنواتی» است.

محمد حبیبی، سخنگوی شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در پی تصویب این لایحه در مجلس گفت:

«کلیت آن‌چه در مجلس تصویب شده به هیچ عنوان قابل تأیید از سوی معلمان نیست.»

معلمان معترض تجمع روز پنج‌شنبه خود را «در اعتراض به سرهم‌بندی و فریب‌بندی» عنوان کردند. شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز فراخوان خود برای برگزاری تجمع روز پنج‌شنبه نوشت:

«این مصوبه‌ تحمیلی مورد قبول ما معلمان نیست و [شورا] به دولت و مجلس هشدار می‌دهد در مقابل اراده و حقوق معلمان نایستند. بی‌شک این بی‌اعتنایی در آتیه تبعات جبران‌ناپذیری برای قانون‌شکنان خواهد داشت.»

شورای هماهنگی همچنین افزود:

«به زبان ساده با توجه به مصوبه روز چهارشنبه ۲۴ آذر، حقوق معلمان به صورت میانگین بین ۱,۵ تا ۲ میلیون تومان افزایش خواهد یافت. تحقق رتبه‌بندی‌ شاغلان بر اساس حداقل ۸۰ درصد حقوق‌ هیئت‌ علمی به حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان برای شش ماه دوم نیاز دارد و برای سال آینده بایستی بودجه حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومانی به آن اختصاص داده و منابع آن را شفاف اعلام نمایند. خواسته معلمان هم‌ترازی متناظر و پایه به پایه با اعضای هیئت علمی است مطالبه‌ای که روح اصلی رتبه‌بندی است اما در مصوبه اخیر توجهی به آن نشده ‌است. دولت باید رسماً اعلام کند که رتبه‌بندی را از مهر ۱۴۰۰ اجرا خواهد کرد و منابع بودجه سال بعد را شفاف اعلام نماید.»

بزرگ‌ کنیدتجمع اعتراضی معلمان گلستان ـ پنج‌شنبه ۲ دی ۱۴۰۰ ـ عکس از شبکه‌های اجتماعی معلمان

در قطعنامه پایانی تجمع سراسری پنج‌شنبه ۲ دی معلمان ایران نیز شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ضمن اشاره به زندگی بازنشستگان فرهنگی گفته‌ است که «حقوق آنان دو برابر زیر خط فقر است از بیمه‌کارآمد محرومند و قانون همسان‌سازی بازنشستگان مبتنی بر قانون مدیریت خدمات کشوری اجرا نمی‌شود. ما خواهان اجرای کامل قانون همسان‌سازی از اول مهر ۱۴۰۰ هستیم و بیش از این نمی‌توانیم به این وضعیت ظالمانه ادامه دهیم».

قطعنامه افزوده است:

«مصوبه مجلس در مورد رتبه‌بندی چیزی جز سرهم‌بندی نبود جالب این‌که دولت مدعی شده ‌است که همین لایحه ناقص و تحمیلی را هم در سال ۱۴۰۰ اجرا نخواهد کرد. ما خواهان اجرای لایحه رتبه‌بندی بدون در نظر گرفتن میزان اعتبار در نیمه دوم ۱۴۰۰ هستیم. باید حقوق معلمان بخش خصوصی در مدارس غیردولتی، معلمان نهضت سوادآموزی، خرید خدمات، نیروهای خدماتی و سایر بخش ها با توجه به رتبه‌بندی افزایش یابد. ما نسبت به این همه تضییع حقوق و ستم به فرهنگیان بیزاریم و در مقابل این همه ستم سکوت نمی‌کنیم.»

قطعنامه معلمان معترض همچنین آزادی رسول بداقی را نتیجه مطالبه‌گری معلمان دانسته و افزوده است:

«خواسته معلمان آزادی بدون قید و شرط تمام معلمان زندانی، توقف احضار و بازجویی فعالان صنفی و توقف پرونده‌سازی و دادگاه‌های ظالمانه است. ما به خط سرکوب فعالان اعتراض داریم و با تمام قدرت از معلمان دربند حمایت می‌کنیم.»

شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان ایران در این قطعنامه تأکید کرده است که «تا تحقق کامل مطالبات با حمایت فرهنگیان دست از مطالبه‌گری برنخواهد داشت و روند اعتراضات را با شدت هر چه بیش‌تر ادامه خواهد داد».

معلمان در یک ماه گذشته سه اعتراض سراسری برای تحقق مطالبات خود برگزار کردند. آخرین تجمع سراسری معلمان، در سه روز متوالی ۲۰، ۲۱ و ۲۲ آذر، قبل از مصوبه اخیر مجلس، در بیش از ۸۰ شهر ایران برپا شده بود.

 

یک نظر بگذارید