افغانستان، «شکست استراتژیک» ما بود

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا: افغانستان، «شکست استراتژیک» ما بود

«می‌دانستیم دولت و ارتش افغانستان سقوط خواهند کرد ولی فکر نمی‌کردیم سرعتش اینقدر زیاد باشد.» این خلاصه سخنان ژنرال‌های آمریکایی درباره خروج نیروهای آمریکا از افغانستان و سقوط کابل است.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا و ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش این کشور، روز سه‌شنبه ۲۸ سپتامبر/ ۶ مهر در جلسه استماع کنگره، به مجموعه‌ای از شکست‌ها اعتراف کردند که منجر به خروج آشفته نیروهای آمریکایی از افغانستان شد.

ژنرال میلی در کمیته نیروهای مسلح سنا با هشدار به اینکه امروز افغانستان به سمت جنگ داخلی پیش می‌رود، گفت: «واضح و آشکار است که جنگ در افغانستان با تسلط طالبان بر کابل پایان نمی‌یابد.»

لوید آستین هم به سناتورها گفت:

«ما باید برخی حقایق ناخوشایند را که پیش‌تر آن‌ها را درک نکرده بودیم در نظر بگیریم. این واقعیت که ارتش افغانستان که ما و شرکایمان آموزشش دادیم، به سادگی تسلیم و منحل شد -در بسیاری از موارد بدون شلیک یک گلوله. این موضوع همه ما را شگفت‌زده کرد.»

اظهارات روز گذشته این دو ژنرال آمریکایی به همراه ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سنتکام در خاورمیانه، مبسوط‌ترین واکنش مقام‌های نظامی آمریکا به موضوع خروج شتاب‌زده از افغانستان از روز ۳۰ اوت تا کنون است.

 

هم مارک میلی و هم مک کنزی در این جلسه گفتند که آن‌ها پیش‌بینی کرده بودند که خروج نیروهای آمریکایی به معنای سقوط دولت کابل خواهد بود.

میلی صریح‌ترین اظهار‌نظر را در این باره انجام داد و گفت:

«تحلیل من این بود که خروج سریع و بدون رعایت پروتکل‌های ویژه، خطر از دست دادن دستاوردهای جنگ افغانستان را فزونی می‌بخشد، اعتبار آمریکا را در سراسر جهان خدشه‌دار می‌کند و می‌تواند باعث فروپاشی ارتش و دولت افغانستان و در نتیجه تسلط کامل طالبان بر این کشور شود.»

میلی وضعیت افغانستان را «شکست استراتژیک» آمریکا نامید.

ژنرال مک کنزی نیز گفت که او نیز ارزیابی کرده بود که در صورت خروج آمریکا کابل سقوط می‌کند.

او افزود:

«نظر من این بود که ۲۵۰۰ نیروی آمریکایی در افغانستان بمانند چرا که پیش‌بینی می‌کردم اگر رقمی کمتر از این نیرو در آنچا باقی می‌ماند شاهد سقوط دولت و ارتش افغانستان خواهیم بود.»

سخنان ژنرال‌های آمریکایی درباره تخمین‌هایشان از وضعیت افغانستان پس از خروج نیروهای نظامی آمریکا در شرایطی انجام می‌شود که دولت جو بایدن و نظامیان آمریکایی به‌دلیل اتفاقاتی که پس از سقوط کابل رخ داد تحت فشار هستند.

برخی منتقدان عمدتا جمهوری‌خواه معتقدند که دولت بایدن دستاوردهای این کشور را با خروج شتابزده و بی‌برنامه از افغانستان بر باد داده است.

در مقابل، دولت بایدن از تصمیم خروج از افغانستان دفاع می‌کند و می‌گوید آن‌ها به توافقی عمل کرده‌اند که دونالد ترامپ در فوریه سال گذشته با طالبان امضا کرد.

براساس توافق دوحه، نیروهای آمریکایی باید تا ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌شدند. در مقابل طالبان هم تضمین داده بود به شهرهای بزرگ حمله نکند، گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان را پیش ببرد و به کشتار مردم و فعالان سیاسی و مدنی خاتمه دهد.

توافق آمریکا با طالبان برای خروج نیروهای نظامی آمریکا با تاخیر چند ماهه در اوت ۲۰۲۱ عملی شد ولی در همین دوره زمانی، طالبان تقریبا بر خلاف همه بندهای توافق دوحه عمل کردند و نهایتا پیش از آنکه‌ آخرین سربازان آمریکایی از کابل خارج شوند، بر پایتخت افغانستان مسلط شده بودند.

میلی در مجلس سنا گفت که پس از انتخابات آمریکا در نوامبر از رئیس جمهور ترامپ دستور خروج کامل نیروهای آمریکایی را دریافت کرده بود. میلی گفت که پس از بحث در مورد خطرات این تصمیم قرار شد سطح نیروها به ۲۵۰۰ نفر کاهش یابد.

در این جلسه سناتورها چندین بار این موضوع را از ژنرال‌های آمریکایی پرسیدند که چطور سقوط سریع افغانستان را پیش‌بینی نکرده بودید. در پاسخ گفته شد که آن‌ها فکر می‌کردند سقوط افغانستان ماه‌ها طول بکشد ولی در چند روز این موضوع اتفاق افتاد.

 

یک نظر بگذارید