کشتار و جنایت هولناک تابستان ۶۷ در زندان‌ها،

کشتار و جنایت هولناک تابستان ۶۷ در زندان‌ها، زخمی عمیق و‌ماندگار بر جسم و جان جامعه که هر سال تازه می‌شود!

سی و سه سال از جنایت هولناک کشتار زندانیان سیاسی

در سال ۶۷ گذشت. تابستان ۶۷ هزاران تن  از فرزندان مردم به جرم مخالفت با نظام جمهوری اسلامی به خاک افتادند.

اگر چه کشتار دگراندیشان از فردای به‌قدرت رسیدن حاکمان اسلامی آغاز شد و هنوز ادامه دارد، اما کشتار سال ۶۰ و تابستان سال ۶۷ را می‌توان اوج جنایات خونین رژیم علیه مخالفان و منتقدان خود در زندان‌های سراسر کشور دانست. اهمیت افشای این وقایع هم‌چنین از این زاویه است که  اعضای هیئت‌ مرگ در حال حاضر جملگی در راس ماشین سرکوب ارتجاع اسلامی قرار دارند و هم‌چنان و همانند دی‌ماه ۱۳۹۶ و آبان‌ماه ۱۳۹۸ به کشتار مخالفان در خیابان‌ها، مراکز کارگری، در زندان‌ها و شکنجه‌گاه‌های خود ادامه می‌دهند.

هم اکنون دادگاه و‌ محاکمه حمید نوری (عباسی) دادیار زندان گوهردشت کرج در دهه شصت و یکی از مسئولین این جنایت در سوئد در جریان بوده و محاکمه ابراهیم رٸیسی، رٸیس جمهور منتصب خامنه ای و از اعضای هیٸت مرگ در کشتار سال ۶۷ از خواستهای شاهدان و بازماندگانِ دادخواه این دادگاه می باشد.

هر چند برخی زوایا وناگفته‌هایی از آن دهه‌ی خونین زیر فشار خانواده‌ها و دادخواهان این جنایت آشکارتر شده است، اما هم چنان بسیاری از  واقعیت‌ها در مورد قتل‌عام زندانیان سیاسی و چگونگی آن هنوز روشن نشده ‌است، پرونده‌ی این جنایت در پیشگاه مردم ایران هم‌چنان باز است و همانند زخمی عمیق بر جسم و جان جامعه مانده ‌است. هم از این رو نیز هر تابستان یادآور هزاران جان شیفته و آرزومندی است که در این دهه و بویژه تابستان ۱۳۶۷ در زندان‌ها به قتل رسیدند. هزاران زندانی سیاسی بی دفاع در مدت زمان کوتاهی طعمه‌ی نیات شوم این رژیم قرون وسطائی گشتند و در محاکمات چند دقیقه‌ای به جوخه‌ی اعدام سپرده شدند، اکثر آن‌ها از فعالان سیاسی برجسته، تا فرهیختگان فرهنگی، ادبی، هنری و سرمایه های فکری کشور بودند که بدین‌وسیله به‌کام مرگ فرستاده شدند.

کشتار عمومی زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ شاید از نادرترین جنایات حکومت‌ها با چنین ابعادی در تاریخ بشریت باشد. آن سال، خمینی جلاد که جام زهر آتش بس جنگ هشت ساله با رژیم صدام در عراق را به‌ناچار سرکشیده بود، دستور اجرای آن را که از مدت ها قبل توسط سران رژیم طراحی شده بود با فرمان کتبی خود صادر کرد و به دستور او قتل مخالفان سیاسی رژیم در زندان‌ها طی ماه‌های مرداد و شهریور سال ۶۷ و در سکوتی مرگبار عملی شد.

تنها ادامه‌ی جنبش دادخواهی مردم کشورمان می‌تواند بر زوایای تاریک آن پرتو افکند.

فردای بعد از جمهوری اسلامی، آن‌گاه که درِ زندان ‌ها به دست مردم گشوده و دستگاه سرکوب و بیداد علیه مردم برچیده شود؛ آن‌گاه که بهار مردم ستم دیده و زحمتکش کشورمان با دادخواهی قربانیان این جنایت علیه بشریت آغاز شود، نام و یاد آن‌ها که با نثار جان خود به رژیم جمهوری اسلامی «نه» گفتند و بر موضع خود استوار ماندند، بر تارک پرچم آینده‌‌ی کشور ما خواهد درخشید.

ما ضمن محکوم نمودن این جنایت، همبستگی خود را با جنبش دادخواهی مردم ایران اعلام می‌کنیم.

ما از دادخواهی بازماندگان و خانواده‌های آن عزیزان حمایت می کنیم و همگام با آن‌ها، دادخواهِ قربانیان فاجعه کشتار ۶۷ در زندان‌ها و دیگر جنایات جمهوری اسلامی در دهه‌ی ۶۰ و طی ۴۳ سال گذشته تا اعدام‌های اخیر  و احکام صادره علیه معترضان آبان‌ماه ۹۶ و دی‌ماه ۹۸ هستیم.

کانون پشتیبانی از مبارزات مردم ایران در وین 

۲۵ شهريور ۱۴۰۰- ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰

 

یک نظر بگذارید