آخرین گزارش‌های اعتراضات خوزستان

در ششمین روز تظاهرات‌های خوزستان، اعتراضات به شهرهای ایذه، دزفول، بهبهان و آبادان رسید. در ایذه، به گفته منابع محلی، دست‌کم سه نفر جوان کشته شدند. در ماهشهر هم یک مأمور حکومتی کشته و یک مأمور زخمی شد. مروری بر خبرها از آغاز اعتراض‌ها

از یک تظاهرات شبانه، اعتراضات در خوزستان، تیر ۱۴۰۰

۳۰ تیر ۱۴۰۰

در ششمین روز تظاهرات‌ در خوزستان، در شامگاه ۲۹ تیر اعتراضات به شهرهای ایذه، دزفول و بهبهان رسید. در ایذه، معترضان شعار مرگ بر خامنه‌ای دادند، به سمت آنها گاز اشک‌آور شلیک شد. در ایذه، به گفته منابع محلی، دست‌کم سه نفر جوان کشته شدند. “ایرنا” از قول مقامات محلی بندر ماهشهر نوشت یک نیروی حکومتی در این شهر به‌دست معترضان کشته شده و یک نیروی دیگر زخمی شده است.

در محله نارمک تهران هم شماری از شهروندان از خانه‌هایشان علیه رهبر جمهوری اسلامی شعار «مرگ بر دیکتاتور» و «مرگ بر خامنه‌ای» دادند.

اعتراضات در شهرهای اهواز، سوسنگرد، ماهشهر و برخی از محله‌های آبادان هم گزارش شد. این اولین گزارش از اعتراضات در آبادان است که با خشونت مأموران حکومتی هم همراه بوده است.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تیراندازی نیروهای حکومتی به معترضان را در کوی مدرس و دیگر خیابان‌های دزفول نشان می‌دهند. تصاویری هم منتشرشده که استقرار نیروهای یگان ویژه و نیروهای انتظامی را با خودروها و موتورها در خیابان‌های خرمشهر و دزفول نشان می‌دهد.

اعتراضات به آبادان هم کشیده شد. حداقل یک ویدئو در شبکه‌ها منتشرشده که تیراندازی نیروهای یگان ویژه را در ایستگاه هفت آبادان نشان می‌دهد. برخی گزارش کردند که پل سلیج و پل ایستگاه هفت توسط معترضان مسدود شدند.

در اهواز هم شلیک گاز اشک‌آور و شلیک با تفنگ ساچمه‌ای به معترضان در کوی علوی، لشگرآباد، و شلنگ‌آباد، گزارش شد. محله کوت عبدالله در شرق اهواز هم محل سرکوب معترضان بود. تصاویری از این محله منتشر شده که دود و گاز اشک‌آور فضا را گرفته و صدای شلیک گلوله می‌آید.

نیروهای حکومتی به معترضان در ایذه شلیک کردند

۳۰ تیر ۱۴۰۰

روند سرکوب معترضان در سوسنگرد هم به‌مانند اهواز، ایذه و دزفول بود و نیروهای امنیتی با گاز اشک‌آور و تفنگ ساچمه‌ای به سمت معترضان شلیک کردند. تصاویری از یک تانک آتش زده شده در دزفول در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. مشخص شد این تصویر متعلق به  تانکی است که در منطقه بیت عبیده دزفول قرار داشته و معترضان آن را آتش زده‌اند.

در بهبهان، معترضان جاده بهبهان رامهرمز و پل مارون را مسدود کردند.

اینترنت همراه اول و ایرانسل در اهواز، بهبان، شادگان به شکل مقطعی و بیشتر در مناطقی که تظاهرات‌ها بود قطع و یا به‌شدت کند شد.

در تهران بعد از ظهر روز سه‌شنبه ۲۹ تیر، مأموران امنیتی ۹ نفر از فعالان مدنی را مقابل وزارت کشور دستگیر کردند و چند ساعت بعد آزاد کردند. این ۹ نفر در میان حدود ۳۰ نفر از فعالان مدنی، حقوق بشری، مدنی و کارگری بودند که می‌خواستند برای حمایت از خوزستان مقابل وزارت کشور جمع شوند. نرگس محمدی، آرش صادقی، رسول بداقی، آرش کیخسروی، پوران ناظمی، جعفر عظیم‌زاده، روح‌الله مردانی، حمید آصفی و بهزاد همایونی شماری از معترضانی بودند که آزاد شدند.

در میان اعتراضات روز ششم، بیشترین ویدئوهای سرکوب معترضان و شلیک به سمت آنها از شهر ایذه منتشر شد.

در شهر ایذه، تظاهرات‌ها زمانی که هوا هنوز روشن بود، با شعارهای سیاسی علیه رهبر جمهوری اسلامی آغاز شد. در شب، نیروهای حکومتی به معترضان در خیابان‌های ایذه شلیک کردند.

به غیر از حمله یگان ویژه به معترضان در ایذه، به گزارش ایرنا شامگاه سه‌شنبه ۲۹ تیر در بندر ماهشهر هم اعتراض‌ها برقرار بوده است. ایرنا از قول فریدون بندری، سرپرست فرمانداری بندر ماهشهر نوشته است که یک «مأمور یگان امداد نیروی انتظامی» در این شهر کشته و یک مأمور مجروح شده است. در این خبر آماده، که این نیروهای سرکوب حکومتی در پی اعتراض‌های سه‌شنبه شب ۲۹ تیر در شهرک طالقانی، ماهشهر کشته و زخمی شدند.

منابع محلی از کشته شدن حداقل سه تن معترض در طی دو روز گذشته در شهرهای خوزستان خبر دادند. رسانه‌های حکومتی کشته شدن مصطفی نعیماوی و قاسم خضیری را تائید و تلاش کردند قتل آنان را به مخالفان جمهوری اسلامی نسبت بدهند.

معترضان به ناکارآمدی دولت در مدیریت «بحران بی‌آبی» معترضند و همچنین طرح‌های حکومتی برای انتقال آب خوزستان معترضند و معتقدند رویه‌ای برای «مهاجرت اجباری» مردم عرب از منطقه در جریان است. موضوع تبعیض و تلاش برای رفع آن را باید با تلاش برای برقراری عدالت زیست‌محیطی درآمیخت. این مقاله توضیح مختصری است در باره درآمیختگی مسئله تبعیض و مسئله محیط زیست.

شامگاه دوشنبه ۲۸ تیر، در شهرهای مختلف استان خوزستان، در پنجمین شب متوالی اعتراضات مردمی به تنش آبی ادامه داشت – از جمله در کوی علوی و کوت عبدالله اهواز، سوسنگرد، حمیدیه، ماهشهر. نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه در این شهرها مستقر بودند و با این حال موفق نشدند مانع از اعتراضات مردم خوزستان به بی‌آبی شوند. زنان هم در تظاهرات‌ها حضور داشتند.

شامگاه یکشنبه ۲۷ تیر در حمیدیه خوزستان، شماری از معترضان با شعار «هیهات منا الذله» روبروی گارد ویژه به تظاهرات مسالمت‌آمیز خود ادامه دادند. الباجی هم صحنه تظاهرات خیابانی بود. معترضان الباجی جاده اندیمشک – اهواز را مسدود کردند. بر اساس ویدئوها و گزارش‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیروهای امنیتی در سوسنگرد به روی معترضان آتش گشودند. در شوش معترضان مقابل فرمانداری تجمع کردند.

ویدئوهایی از تظاهرات‌های اعتراضی به کمبود آب در خوزستان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که جمعیت‌هایی از شهروندان شهرهای حمیدیه، اهواز، ماهشهر، شوش، سوسنگرد، دشت آزادگان، و بستان را نشان می‌دهد که یا در میدان‌ها و خیابان‌ها جمع شده و یا در حال حرکت و شعار دادن هستند. اعتراضات از در غروب روز ۲۴ تیر/۱۵ ژوئیه، از شهر حمیدیه در غرب خوزستان آغاز شده و در شب همین روز به شهرهای دیگر در این استان هم رسیده است.

 

 

یک نظر بگذارید