عتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت به ده‌ها مرکز نفتی گسترش یافته است.

ا

روز سه شنبه اول تیر در نخستین روز اعتصاب، مسئولین پالایشگاه  با توزیع فرم تسویه حساب، ۷۰۰ کارگر بخش «اورهال» پالایشگاه تهران، را به  اخراج تهدیدکردند . کارگران خواستار حمایت شدند.

حدود ۱۰۶ هزار کارگر پیمانی در صنعت نفت به کار اشتغال دارند که برغم تخصص بالا و سال‌ها تجربه، حقوق‌شان کمتر از نصف حقوق کارکنان رسمی نفت است و از بسیاری از مزایای کارکنان رسمی از جمله امکان استفاده از امکانات درمانی بیمارستان وزارت نفت محرومند                  .

کارگران پیمانی در سال‌های اخیر ده‌ها اعتصاب پراکتنده را با خواست رفع تبعیض و امنیت شغلی سازمان داده‌اند و تابستان ۹۹ برای اولین بار در چهار دهه اخیر دست به اعتصاب فراگیر  زدند.                                                                                                                                           .اعتصاب جاری دومین اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت در یک سال اخیر است. مرداد سال ۹۹ نیز کارگران پیمانی صنعت نفت اعتصابی را سازمان دادند که بیش از یک ماه ادامه یافت و در تداوم خود به بیش از ۵۰ مرکز نفتی و نیروگاه برق در ۱۰ استان کشور گسترش یافت. اعتصاب در اغلب مراکز به پذیرش خواست افزایش دستمزد از سوی پیمانکاران منجر شد

.    چهار شنبه 2  تیر ۱۴۰۰ – کارگران شرکت کیهان پارس در پالایشگاه اصفهان به اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت پیوستند

چهارشنبه ۲ تیر – کارگران شرکت مبین صنعت شاغل در پتروپالایش آدیش به اعتصاب فراگیر کارگران نفت ملحق شدند.

. چهارشنبه ۲ تیر -کارگران شرکت سینا پالایش قشم به اعتصاب فراگیر کارگران نفت ملحق شدند.

اعتصاب سراسری  کارگران پروژه‌ای صنایع نفت، گاز و نیروگاهی ۱۴۰۰

دو سال اعتصاب سراسری کارگران پروژه‌ای صنایع نفت و گاز و نیروگاهی نشان داد که پیوند کارگران با کارفرماهای مختلف به یکدیگر، نه فقط ناممکن نیست، بلکه با ابزارهای جدید و ترکیب وجه مخفی و علنی سازماندهی، اتفاقاً با به حداقل‌رساندن هزینه‌های سرکوب انجام‌پذیر ‌است.

پنجشنبه سوم تیر- اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پیمانکاری شرکت سازه فرافن قشم به اعتصاب پیوستند.

نجشنبه ۳ تیر- #اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پیمانکاری پتروشیمی فجر به #اعتصاب پیوستند.

پنجشنبه ۳ تیر- #اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پیمانکاری فاز ۲ پالایشگاه آبادان به #اعتصاب پیوستند.

پنجشنبه ۳ تیر- اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پیمانکاری نیروگاه سیکل ترکیبی ارومیه به اعتصاب پیوستند

پنجشنبه ۳ تیر- اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران بهش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم به اعتصاب پیوستند

گسترش اعتصاب در صنعت نفت

پنجشنبه ۳ تیر – پیوستن کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای اورهال ۱۵ و ۱۶ پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی به اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد.

کارگران بهش برق و ابزار دقیق بهین پالایش قشم به کارگران پیمانی نفت پیوستند.

پنجشنبه ۳تیر- کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای نیروگاه سیکل ترکیبی جهرم به #اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی نفت پیوستند.

پنجشنبه سوم تیرماه – کارگران رادیوگرف نیروگاه بیدخون با دعوت کارگران سایر مراکز نفتی با  آرزوی پیروزی، به اعتصاب_فراگیر کارگران نفت پیوستند

پنجشنبه ۳ تیر – اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پیمانکاری فولاد بوتیا در کرمان با شعار «حق گرفتنی است»، به اعتصاب پیوستند.

پنجشنبه سوم تیر- اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی نفت ادامه دارد. کارگران پروژه‌ای شرکت دی پلیمر شاغل در صنایع پتروشیمی‌های عسلویه به اعتصاب پیوستند.

جمعه ۴ تیر – در ادامه #اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت کارگران پیمانکاری و پروژه‌ای پتروپالایش کنگان به #اعتصاب پیوستند.

جمعه ۴ تیر – در ادامه #اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت کارگران تلمبه خانه شماره ۵ شرکت پایندان بندرعباس به اعتصاب پیوستند.

جمعه ۴ تیر – در ادامه اعتصاب فراگیر کارگران گروه پیمانکاری زلال در پالایشگاه اصفهان به اعتصاب پیوستند. کارگران در حالی که محل کار خود را ترک می کردند، خواستار حمایت از اعتصاب شدند..

جمعه چهارم تیر- در ادامه اعتصاب_فراگیر کارگران پیمانی صنعت نفت، کارگران پیمانکاری جوشکار، فیتر و مونتاژکار جهان پارس ایلام نیز به اعتصاب پیوستند.

بخش‌های دیگری از کارگران جهان پارس اعتصاب را چهارشنبه ۲ تیر آغاز کرده‌اند

مقامات از انتشار خبرها و طرح خواسته‌های کارگران خودداری می‌کنند و  در تکاپو هستند تا جلوی گسترش موج   اعتصاب‌ها را بگیرند.

همبستگی کارگری، راهکار کارگران در برابر تهدیدها و وعده‌های حکومت است.

مسئولان، همزمان با تحمیل بایکوت خبری شدید اعتصاب، در بالاترین رده‌های حکومت برای پایان دادن به اعتصاب نقشه می‌کشند. «راهکار» برخورد به اعتصاب و کارگران اعتصابی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا بررسی شده، کمیسیون انرژی مجلس نیز روز یکشنبه نشست ویژه‌ای با شرکت وزیر نفت، نمایندگان سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، وزارت اطلاعات و چند ارگان دیگر برگزار می‌کند.

تا کنون دست‌کم ۳۵ کارگر اعتصابی پالایشگاه تهران اخراج شده‌اند. انتشار دهندگان اخبار اعتصاب هم تهدید به تعقیب قضایی شده‌اند.

با گذشت نزدیک به یک هفته از آغاز اعتصاب فراگیر کارگران پیمانی، کارگران بیش از ۴۰ مرکز نفتی به آن پیوسته‌اند. روز جمعه ۴ تیر کارگران پیمانی مراکز دیگری از جمله شرکت سازه فرافن قشم، پتروپالایش کنگان، تلمبه خانه شماره ۵ شرکت پایندان بندرعباس، گروه پیمانکاری زلال در پالایشگاه اصفهان و کارگران پیمانکاری جوشکار، فیتر و مونتاژکار جهان پارس ایلام دست از کار کشیدند.

شرایط کار

حدود ۱۰۶ هزار کارگر پیمانی بیمه شده موسوم به “ارکان ثالث” در صنعت نفت به کار اشتغال دارند که برغم تخصص بالا و سال‌ها تجربه، در ازای کار سخت در شرایط طاقت فرسا دستمزد اندکی می‌گیرند. حقوق‌شان کمتر از نصف حقوق کارکنان رسمی نفت است و از بسیاری از مزایای کارکنان رسمی از جمله امکان استفاده از امکانات درمانی بیمارستان وزارت نفت محرومند..

« یک کارگر ارکان ثالث می‌گوید: «هم از لحاظ جمعیت آماری و هم از لحاظ مختصات کار، نیروهای ارکان ثالث جزء بزرگترین و زحمتکش‌ترین نیروهای صنعت نفت هستند، که اکثراً تحصیلکرده و دارای سابقه‌ی کار بالا هستند؛ با این حال ما زیر ظلم پیمانکار، با دستمزدهای خجالت‌آور کار می‌کنیم و از پاداش‌ نیروهای رسمی (ارکان اول)، نیروهای پیمانی و مدت موقت (ارکان ثانی)، بی‌‌بهره هستیم. صنعت نفت نظام طبقاتی شکل داده که از درون آن، نفت برای کارگران بوی تبعیض می‌دهد.»

نشست سران سه قوه، جلسه اضطراری کمیسیون مجلس

فریدون حسن‌وند رئیس کمیسیون انرژی مجلس از بررسی اعتصاب کارگران نفت در نشست

روسای سه قوه خبر داد. او به نفت آنلاین گفت کمیسیون انرژی مجلس و دستگاه‌های دیگر در حال پیگیری موضوع هستند.

او افزود قالیباف رئیس مجلس مساله را در «نشست شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح کردند تا برای مشکل کارکنان صنعت نفت راهکاری پیدا شود». در همین رابطه، نشستی نیز در مورد مشکلات کارکنان صنعت نفت با رئیس دیوان محاسبات برگزار شده است.

کمیسیون انرژی مجلس روز یکشنبه ۶ تیر نشستی با حضور زنگنه وزیر نفت و نمایندگان چند نهاد از جمله سازمان اطلاعات سپاه پاسدران، وزارت ، سازمان برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل خواهد داد.
در حالی که سال‌ها تلاش کارگران پیمانی نفت برای دخالت مجلس در حل مشکلاتشان بی نتیجه مانده است، حسنوند به کارگران وعده داد کمیسیون انرژی «با جدیت مسأله را پیگیری و حل خواهد کرد».

به کارگران پروژه ای و رسمی صنایع نفت گاز پتروشیمی

به شما کارکنان صنعت نفت و کارگران شاغل در پالایشگاه‌ها که به صورت گسترده در بیش از هفتاد شرکت و با جمعیتی بالغ بر سی هزار نفر دست به اعتصاب زده‌اید .شما که پرچم‌دار و پیش‌قراول موج جدید اعتصابات سراسری هستید . شما که کنار خود حمایت تمام کارگران ایران و‌جهان، خانواده‌های دادخواه و جان‌باختگان اعتراضات آبان و تشکل‌ها و جمع‌های کارگری را دارید.

ما “کارگران مستقل شرکت گروه ملی صنعتی فولاد ایران-اهواز”  نیز در جسم و جانمان با کارگران اعتصابی و مقاومت گسترده هم‌طبقه‌ای ها علیه شرکت‌های واسطه‌ای، ظلم دولتی، دستمزد پایین، عدم ثبات شغلی و علیه تمامی اشکال نابرابری طبقاتی یکرنگ و یک دل هستیم.

به همین جهت فرصت را غنیمت میشماریم تا از همرزمان خود بخواهیم که با نیرویی متحد تلاش کنیم تا به این اعتصابات بپیوندیم. بیایید نشان دهیم که ما وعده و وعید نمیخواهیم و زندگی بهتر را همین امروز طلب میکنیم. آینده‌ی نامعلوم چیزی عاید ما نخواهد کرد. مبارزه امروز ما فلسفه ساده‌ای دارد و آن تغییر وضعیت زندگی و جامعه‌مان است. ما در دوره تاریخی ویژه ای قرار گرفته‌ایم که جنبش کارگری پیشتاز تمام اعتراضات جامعه شده و کارگران صنعتی و نیروهای مزدی برای نخستین مرتبه در تاریخ ایران در قامت “طبقه” به میدان آمده‌اند. حرکت سراسری که کارگران صنعت نفت آن را شکل داده‌اند، همراه با آموزش مبارزه جمعی، چراغ راه آینده‌ی باقی کارگران و نیروهای مزدبگیر و بیکار نیز هست. به همین دلیل به همکاران عزیز پیشنهاد میدهیم تا در ارتباطات و مکالمات خود درباره کیفیت این اعتصابات گفتگو کنند و مباحث جنبش کارگری و سازماندهی‌ اعتصابات را بیشتر از قبل مطرح سازند.

درد یکی است و درمان نیز . همه جا از کارگر و بازنشسته و معلم و کارمند و مالباخته و … از دستمزد زیر خط فقر می‌رنجند ، امنیت شغلی ندارند ، در شکاف عمیق طبقاتی گرفتارند ،حمایت پرقدرت یا پشتیباتی دولتی ندارند و بدون افق و ناامیدانه نفس میکشند. درحالیکه در سرزمینی غنی از منابع حیات و ثروت‌های اجتماعی زندگی میکنیم اما اقلیتی از طماعان و غارتگران کمر به نابودی ما بسته‌اند.چرا از اینهمه ثروت چیزی نصیب خانواده کارگر نمی‌شود؟

اما کارگران‌ نفت در ادامه اعتصاب‌های پرشور اقشار مختلف مردم طی سالهای اخیر دست به حرکت گسترده‌ای زده‌اند که نیازمند همراهی تمام آن‌هایی است که نشان‌داده‌اند به دنبال حق خود با اعتصاب و اعتراض خواهند رفت. کارگران شریف صنایع نفت شجاعانه برای مطالبات طبقاتی برخاسته‌اند و با نهادهای فاسد سرمایه‌داری در جدال قرار گرفته‌اند .

برای به عقب راندن نهادها و قدرت‌های ضدکارگری ضروریست تا همگامی برادران و خواهران خودشان را در میان کارگران و معلمان و کامیون‌داران و بازنشستگان و دانشجویان و … داشته باشند. تنها در صورت پیوستن به این کمپین جمعی و اعتصاب سراسری با خواست‌ها و مطالبات مشترک طبقه کارگر است که میتوانیم به یک زندگی بهتر و یک جامعه انسانی برسیم.

 صدای مستقل کارگران گروه ملی فولاد-هفت تیر ۱۴۰۰

از اعتصاب و همبستگی سراسری کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری‌های صنایع نفت، نیروگاه‌ها و پتروشیمی حمایت می‌کنیم

اعتصاب سراسری، متحد و نیرومند کارگران پروژه ای‌ و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی محصول مطالبات و ارادۀ مشترک آنها برای دستیابی به خواست‌هایشان، همچنین به میدان آمدن کارگران رسمی و اعلام پشتیبانی از خواست‌های مشترک همدیگر، همچون سیل خروشانی به راه افتاده و پرتوان ادامه دارد.

این اعتصاب بزرگ کارگری ناشی از شرایط بسیار بد محیط های کار  در صنایع نفت و گاز  و همچنین حقوق و دستمزد ناچیز می‌باشد که شرایط را برای کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری نفت و پتروشیمی در سراسر کشور بسیار غیرقابل تحمل کرده است، در عین حال بیانگر اتحاد و همبستگی این کارگران و نوید بخش اتحاد وسیع‌تر کارگران مزدی در کارخانه‌ها، معادن، کارگاه‌های ساختمانی، حمل و نقل، بندرها، کارکنان بخش‌های مختلف آموزش و بهداشت، کارگران شرکت‌های کشت و صنعت و غیره در دیگر مناطق است. این اتحاد و همبستگی الگوئی برای همۀ کارگران است و در این نبرد طبقاتی، همه کارگران باید از حرکت وسیع، مستقل و ارادۀ راسخ کارگران پروژه‌ای و پیمانکاری درس بگیرند.

بخشی از خواست‌های کارگران شاغل درصنایع  نفت و پتروشیمی مربوط به شرایط شغلی ویژۀ آنها  و همچنین اعتراض به  شرکتهای پیمانکاری ای است که استثمار کارگران را در این صنایع مضاعف کرده اند اما دیگر  خواسته های کارگران اعتصابی خواست مشترک همۀ کارگران در سراسر کشور است مانند اینکه حداقل دستمزد نباید از ۱۲ میلیون تومان کمتر باشد، حق ایجاد تشکل های مستقل کارگری، منع اخراج، حق اعتراض و اعتصاب ، پرداخت بموقع مزدها، بهبود شرایط کار و محیط کار، برقراری استانداردهای لازم بهداشتی، ایمنی و غیره، و.

کارگران اعتصابی پروژه‌ای و پیمانکاری‌ صنایع نفت و پتروشیمی!

همانگونه که شما به درستی متوجه شده اید برای مبارزه با شرکتهای پیمانکاری، قراردادهای موقت و دستمزدهای ناچیز و  دیگر مطالباتمان بیش از هر چیز ما کارگران باید متحدانه و سراسری عمل کنیم و همچنین نیازمند به تشکل هستیم. تنها با اتحاد و همبستگی همانند شما می توانیم قدمی برای دستیابی به سمت مطالبات مان برداریم. ما ضمن ابراز گرم‌ترین درودها و فشردن صمیمانۀ دستانتان، از تجارب شما در این اعتصاب برای پیشبرد بهتر مبارزاتمان بهره خواهیم گرفت.

ایجاد سندیکاها و سایر تشکلات مستقل کارگری، اتحاد و ارتباط میان کارکنان واحدها و مناطق مختلف و وحدت و همبستگی با کارگران رسمی و هوشیاری در مبارزه و شناخت از ترفندهای کارفرما و نهادهای قدرت و همچنین تلاش برای ایجاد صندوق همیاری (کمک به کارگران اعتصابی و خانوادهای آسیب پذیر)، ضرورتی مبرم در استمرار این مبارزه می‌باشد.

ما از همۀ کارگران، بازنشستگان، معلمان، دانشجویان، روشنفکران، هنرمندان، خبرنگاران و از همۀ زنان و مردان زحمتکش و شرافتمند جامعه می‌خواهیم از این حرکت کارگری حق طلبانه پشتیبانی کنند و کارگران اعتصابی را برای دستیابی به خواست‌هایشان که خواست همۀ کارگران است، بی دریغ یاری نمایند.

پرتوان باد سیل خروشان مبارزات کارگران برای دستیابی به حقوق و خواست های بحق‌شان!

زنده باد اتحاد و همبستگی کارگران!

۶ /تیر /۱٤٠٠

امضاها:

۱-سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه

۲ -سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه

۳-گروه اتحاد بازنشستگان

۴-کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

۵- کانون صنفی فرهنگیان اسلامشهر

۶-اتحاد بازنشستگان

۷- تشکلهای کانون صنفی فرهنگیان الیگودرز

۸- انجمن صنفی فرهنگیان کردستان ( سقز و زیویه)

۹- کمیته پیگیری ایجاد تشکر های کارگری

۱۰-کانون صنفی فرهنگیان گیلان

۱۱-کانون صنفی معلمان تهران

یکشنبه /۶/تیر/۱۴۰۰

در هفتمین روز اعتصابات سراسری: کارگران راه‌آهن هم دست از کار کشیدند

امروز سه‌شنبه، هشتم تیرماه و در هفتمین روز اعتصاب سراسری کارگران صنعت نفت، کارگران ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان شرقی در اعتراض به اخراج ۲ نفر از همکاران‌شان که نمایندگان صنفی کارگران بودند، با متوقف کردن کار، مقابل ساختمان #راه‌آهن آذربایجان دست به تجمع زدند.

با خصوصی‌سازی بخش‌های مختلف راه‌آهن ایران، #کارگران_راه‌آهن با دشواری‌های عدیده‌ای مواجه شده‌اند. وضعیتی که موجب شد کارگران راه‌آهن شهرهای مختلف، از پیشروترین کارگران اعتصابی سال‌های اخیر باشند.

حال در روزهای همصدایی زحمتکشان ایران، کارگران راه‌آهن آذربایجان شرقی در حمایت از همکاران اخراجی خود، سکوت راه‌آهن را دوباره شکسته‌اند…

 

تجمع اعتراضی بازنشستگان شرکت واحد امروز چهارشنبه نهم تیرماه مقابل اداره مرکزی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران.

براساس اعلام قبلی بازنشستگان شرکت واحد از ده صبح امروز چهارشنبه نهم تیرماه تجمع اعتراضی رانندگان بازنشسته شرکت واحد دراعتراض به عدم پرداخت مطالبات شان درمقابل اداره مرکزی شرکت واحد شکل گرفته و هم اکنون این تجمع ادامه دارد.

مطالبات بازنشستگان شرکت واحد بشرح زیر میباشد

۱- عدم پرداخت کامل حق سنوات .

۲-عدم پرداخت ۴درصد حق بیمه کارهای سخت وزیان آور ازسوی مدیریت .

۳-عدم واریز ۶درصد حق کارگران از صندوق ذخیره کارکنان شهرداری تهران .

سندیکای کارگران شرکت واحد ضمن برسمیت شناختن مطالبات رانندگان زحمت کش بازنشسته شرکت واحد از شهرداری تهران و مدیریت شرکت واحد میخواهد تا هرچه زودتر نسبت به پرداخت مطالبات معوقه بازنشستگان شرکت واحد اقدام کنند .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

یک نظر بگذارید