آغاز فاز سوم واکسن مشترک ایران و کوبا از ۶ اردیبهشت

 

اجتماعی،  ۴ اردی‌بهشت ۱۴۰۰، ۱۶:۲۷  4000204093

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: حتی اگر تمامی کارخانه‌های جهان با تمام ظرفیت خود کار کنند، نمی‌توانند تا انتهای سال ۲۰۲۱ حتی ۵۰ درصد واکسن مورد نیاز را در دنیا تولید کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران در برنامه زنده تلویزیونی درباره واکسن مشترک ایران و کوبا اظهار کرد: با توجه به سابقه دو دهه همکاری انستیتو پاستور با کشور کوبا یکی از واکسن‌های آن کشور جهت ادامه یافتن همکاری مشترک بین ایران و کوبا انتخاب شده است.

او افزود: واکسن مشترک ایران و کوبا یک واکسن نوترکیب است و باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن را بهتر تعریف کند، این واکسن در فاز اول و دوم انسانی بسیار خوب ظاهر شده و این دو دوز به داوطلبان کشور کوبا تزریق شده است.

بیگلری تصریح کرد: واکسن مشترک ایران و کوبا با نظارت و مشارکت کامل انستیتو پاستور ایران از مرحله تولید تا کنون به خوبی انجام شده و قرار است تا تولید فاز سوم این واکسن در هر دو کشور انجام شود، فاز سوم واکسن کوبا با ۴۴ هزار نفر حدود دو هفته پیش آغاز شده است و فاز سوم این واکسن در ایران از روز دوشنبه یعنی ۶ اردیبهشت ماه شروع خواهد شد و در ۷ استان کشور و در ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور شروع می‌شود و ۲۴ هزار نفر وارد این فاز نهایی خواهند شد.

او ادامه داد: از آن جایی که انستیتو پاستور یک برند یک صد ساله بسیار معتبر است بنابراین واکسن‌های انتخاب شده ما از همان ابتدا عمدتا واکسن‌های نوترکیب بوده اند و واکسن مشترک ایران و کوبا هم چنین ویژگی را دارد، نوترکیب به معنای تعریف کردن بهتر سیستم ایمنی بدن است.

رئیس انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه کشور کوبا در تولید واکسن پیشرفت خوبی دارد، تاکید کرد: واکسن‌های متعددی در کوبا ساخته شده که در دنیا به عنوان یکی از فناوری‌های خوب شناخته شده اند و ۴۴ هزار نفری که واکسن کوبا را تزریق کرده اند دوز اول را دریافت کرده اند و طبق مطالعه‌ای که در فاز یک و دو این واکسن انجام شده، می‌تواند بیش از ۸۵ درصد تاثیر ایمنی زایی داشته باشد.

طراحی دوز بوستر در کنار دو دوز واکسن مشترک ایران و کوبا

بیگلری گفت: نکته بسیار مهم این است که واکسن مشترک کوبا و ایران تنها واکسنی است که دوز بوستر هم در کنار دو دوز برای آن طراحی شده است چرا که تمامی کشور‌های واکسن ساز در حال ساخت دوز یادآور برای واکسن‌های خود هستند، یعنی گرفتن هر واکسنی بعد از گذشت ۷ الی ۸ ماه باعث می‌شود تا به واکسن یادآور احتیاح پیدا کنید، این واکسن دو دوز دارد که در دو کشور ایران و کوبا دوز بوستر یا دوزیادآور را هم برای ارزیابی تاثیرات آن آزمایش می‌کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: دوز یادآور واکسن‌های تولید شده باعث می‌شوند تا سطح تحریک سیستم ایمنی بدن از ۸۵ درصد به بیش از ۹۵ درصد افزایش یابند و به افراد ایمنی ۸ الی ۹ ماهه دهند، همچنین گفتنی است که همه واکسن‌ها به دوز یادآور یا بوستر احتیاج دارند.

بیگلری گفت: نکته مثبت واکسن مشترک ایران و کوبا این است که طراحی دوز یادآور آن از همان ابتدا آغاز شده و ایمنی زایی همه واکسن‌ها را باید حدود ۹ الی ۱۰ ماه تصور کرد تا به تجربه جهانی دست پیدا کنیم.

او گفت: این هفته واکسن مشترک ایران و کوبا وارد فاز سوم نهایی می‌شود و اولین واکسن کشور بوده که وارد فاز سوم بالینی می‌شود.

واکسیناسیون باید کاملا رایگان باشد

رئیس انستیتو پاستور ایران بیان کرد: تاکنون در وزارت بهداشت تصمیم گیری‌ها حاکی از این بوده است که واکسیناسیون باید به صورت کاملا رایگان انجام شود و عدالت در سلامت حکم می‌کند که واکسیناسیون باید رایگان در اختیار فقیر و غنی قرار بگیرد و برنامه تولید به صورت مشترک در هر دو کشور ایران و کوبا برنامه ریزی شده است و بلافاصله که مقدمات تولید فاز سوم آماده شود وارد تولید خواهیم شد، همچنین محل کارخانه انستیتو پاستور ایران در گره دره کرج محلی است که این واکسن در آنجا تولید می شود و یکی از نکاتی را که در انتخاب این واکسن داشته ایم علاوه بر اینکه طراحی منحصر به فردی از نظر تکنولوژی و فناوری دارد بنابراین زیرساخت های قوی هم دارد.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: باید به یاد داشته باشیم که انستیتو پاستور ایران در تولید واکسن صد سال قدمت دارد و واکسن‌های آن نه تنها در بدن صد‌ها میلیون نفر است بلکه فراتر از مرز‌ها هم صد‌ها میلیون نفر با این واکسن‌ها واکسیناسیون شده اند.

بیگلری گفت: ویروس کرونا اولین بیماری است که برای اولین بار باعث شده تا ۸ میلیارد جمعیت دنیا به این واکسن به میزان دو دوز احتیاج پیدا کنند که در نهایت ۱۶ میلیارد دوز خواهد شد، همچنین اگر تمامی کارخانه‌های دنیا با حداکثر ظرفیت خود کار کنند نمی‌توانند تا انتهای سال ۲۰۲۱ حتی ۵۰ درصد واکسن مورد نیاز را در دنیا تولید کنند.

او ادامه داد: در حال حاضر عدالت در سلامت وجود ندارد و کشور‌های تولید کننده مانند انگلیس، آمریکا و هند اجازه نمی‌دهند که واکسن شان در اختیار سایر کشور‌ها قرار بگیرد، اما با توجه به جهش‌های این بیماری باید گفت که سال آینده هم به آن احتیاج پیدا خواهیم کرد بنابراین باید به توانایی خودمان اکتفا کنیم تا آیندگان ما را قضاوت کنند.

رئیس انستیتو پاستور ایران افزود: قرار داد ما با کوبا این است که هر چه قدر واکسن تولید کردند ابتدا برای پوشش نیاز‌های دو کشور مصرف شود و سپس وارد بازار و صادرات خواهیم شد، همچنین طراحی و تولید این واکسن باعث می‌شود تا در بازار بین المللی مشتری‌های زیادی داشته باشد و در حال حاضر تماس‌هایی در این زمینه برای پیش خرید کردن واکسن انجام شده است.

او اضافه کرد: نگاه کوبا به واکسن یک نگاه پدافندی حاکمیتی بوده و در این زمینه پیشرفت کرده اند و علم این کشور کاملا بومی بوده و کپی هیچ کشوری نیست.

بیگلری گفت: تحریم‌ها سرعت تولید واکسن در ایران را بسیار کم کرده بودند، اما امیدواریم که با توجه به تغییر سیاست‌های دنیا وضعیت مان بهتر شود.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه تولید آزمایشگاهی با تولید صنعتی فرق زیادی دارد بنابراین انستیتو پاستور ایران به عنوان مرکز تولید کننده واکسن به مجلس و دولت قول داده که بتواند تا خرداد حدود یک میلیون واکسن آماده شود و بعد از آن هر ماهی که بگذرد یک میلیون بر ظرفیت خود اضافه خواهیم کرد و تا مهر و آبان شاید بتوانیم حدود ۶ الی ۷ میلیون واکسن را وارد بازار کنیم.

رئیس انستیتو پاستور ایران ادامه داد: هم اکنون در ایران در حال مطالعه هستیم تا بتوانیم تک دوز واکسن یادآور را برای افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شده اند استفاده کنیم چرا که این دوز باعث تحریک سیستم ایمنی بدن می‌شود و همین عامل باعث می‌شود تا بجای هزینه کردن ۲۰ الی ۳۰ دلار برای واکسیناسیون افراد از دوز بوستر با قیمت ارزان‌تر استفاده کنیم.

 

یک نظر بگذارید