تجمعات صنفی سراسری؛‌ اعتصاب کارگران نفت،‌ برق، راه‌آهن و بهداشت ایران

 

همزمان با تجمع نیروهای شرکت نفت ایران در اعتراض به

وضعیت قراردادی در تهران، گزارش‌هایی از اعتراضات و اعتصاب‌های پراکنده کارگری در صنایع برق، راه‌آهن و همچنین حوزه بهداشت کشور منتشر شده است.
خبرگزاری کار ایران (ایلنا)‌ گزارش داد روز سه‌شنبه ۱۹ اسفند نیروهای قرارداد موقت وزارت نفت از سراسر کشور با تشکیل تجمعی مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار تبدیل وضعیت استخدامی خود شدند. بر پایه این گزارش، تجمع‌کنندگان می‌گویند شاغلان رسمی این وزارتخانه حقوق دست‌کم ۱۵ میلیونی دارند، اما شاغلان موقت هم‌رده ماهانه چهار میلیون تومان دریافت می‌کنند.

حاضران در این تجمع در زمینه تبعیض در ارائه مزایای رفاهی نیز اعتراض کرده و بر همسان‌سازی حقوق تاکید کردند. روز دوشنبه هم تصاویری از تجمع کارگران شرکت نفت در ماهشهر و در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و اجرای قانون طبقه‌بندی مشاغل منتشر شده بود. پایگاه خبری «برق‌نیوز» هم گزارش داده چند صد نفر از کارکنان و نیروهای شرکتی و حجمی شرکت‌های توزیع نیروی برق سراسر کشور دست به برگزاری تجمع مقابل مجلس زده‌اند.

معترضان خواستار حذف آزمون تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی،‌ همسان‌سازی حقوق و مزایا و حذف شرکت‌های واسطه از تامین نیرو شده‌اند. ب

برق‌نیوز نوشته ده‌ها هزار نفر از کارکنان و نیروهای فعلی صنعت برق استخدام رسمی دولت نیستند.

در سوی دیگر پایتخت نیز شماری از کارگران مجموعه هتل «لاله» در اعتراض به عدم تحقق مطالبات صنفی خود در محوطه این هتل تجمع کرده و خواستار دریافت مطالبات کامل سنواتی شدند. گزارش‌هایی هم از تجمع‌های پراکنده دیگر در سراسر کشور منتشر شده است.

در کرج کارکنان بیمارستان «امام علی» در اعتراض به شرایط نامناسب کاری و پرداخت نشدن معوقات مزدی خود دست به اعتراض زده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه خبری هرانا در همین شهرستان،‌ کارگران نگهداری از خطوط راه‌آهن در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی و بیمه‌ای از سوی شرکت پیمانکار تجمع برگزار کردند.

در اراک، استان مرکزی،‌ هم ایلنا خبر از اعتراض کارگران راه‌آهن در مخالفت با عملکرد بخش خصوصی و همچنین در راستای مشخص شدن وضعیت مطالبات معوق خود شده‌اند. کارگران به ایلنا گفته‌اند که در محل کار خود حاضر می‌شوند، اما کار نمی‌کنند. در آستانه پایان سال و با کاهش یافتن محدودیت‌های کرونا طی هفته‌های گذشته،‌ شمار اعتراضات صنفی و معیشتی در شهرهای مختلف ایران افزایش یافته است.

بازنشستگان تامین اجتماعی نیز از جمله اقشاری هستند که به صورت مرتب هر هفته تجمع‌های سراسری در اعتراض به عدم پرداخت حقوق یکسان برگزار کرده‌اند. برخی مقام‌های جمهوری اسلامی از جمله نمایندگان مجلس تفاوت بسیار میان درآمد کارگران و هزینه‌های معیشتی را تایید می‌کنند.

 

یک نظر بگذارید