ابوالقاسم لاهوتی در نگاهی کوتاه

 

افلاطون گفته است: علاقه اي در دنيا شديد تر از عشق به وطن و ميهن نيست.

در يك تصوير يك ترانه امروز انتخاب ما مردي از تبار ميهن دوستان است كه عليرغم ترك اجباري وطن ذره اي از اشتياق و علاقه اش به خاك سرزمينش كاسته نشد.بوالقاسم الهامی متخلص به لاهوتی یا لاهوتی خان، زاده سال ۱۲۶۴ در کرمانشاه شاعر، روزنامه‌نگار، نظامی و فعال سیاسی چپ گرا و سوسياليست انقلابی در دوران انقلاب مشروطه و تصنيف زيباي “ميهن اي ميهن” از سروده هاي ايشان با آهنگي از استاد محمد  جليل عندليبي كه استاد جان محمد رضا شجريان به زيبايي آنرا اجرا نموده است.

لاهوتي  در دوران رضاشاه تحت تعقیب قرار گرفت و غیاباً محکوم به اعدام شده ولی موفق به فرار به كشور شوروی سابق شد. لاهوتی دوران کودکی و جوانی خود را در ایران سپری کرد و در زمان انقلاب مشروطه (۱۹۰۵ تا ۱۹۱۱) و بعد از آن از پیشاهنگان شورش‌ها و مبارزات کارگری علیه استبداد بود. او در سال ۱۹۲۱ میلادی رهبری شورشی در تبریز را به نام «شورش لاهوتی خان» نيز به عهد داشت. لاهوتي در دوران دوري از وطن چند سالي در تاجيكستان زندگي كرد و به دنبال خدمات شاياني كه به فرهنگ و هنر آن جمهوري نمود ، مدتي  وزارت  معارف(فرهنگ و هنر )آنجا را عهده دار بود. لاهوتي در اسفند ١٣٣٥ دار فاني را وداع گفت و پيكرش در گورستان نووو دويچي مسكو به خاك سپرده شد.

بعد از انتشار سرود “ميهن اي ميهن”صدا و سيماي ج. ا. ا. در اقدامي عجيب ترجيع بند “ميهن اي ميهن” اين سرود را سانسور و آنرا پخش نمود كه اين اقدام مورد اعتراض شديد استاد شجريان و در خواست عدم پخش ناقص اين سرود از سوي ايشان  گرديد.

نویسنده نا معلوم است و عنوان نوشته  انتخاب سایت دگرگونی است.

 

یک نظر بگذارید