آیا استالین ربطی به لنین داشت؟| خالد رسول‌پور

 

از بیست و دو نفر اعضای کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست شوروی (بلشویک) در زمان انقلاب اکتبر (غیر از «لنین» و «استالین»)، چهارده نفر به دستور «استالین» تیرباران یا ترور شدند.

دویست نفر از اعضای ادوار کمیته‌ی مرکزی حزب کمونیست شوروی تنها در عرض چهار سال به دستور استالین اعدام یا ترور شدند. یعنی تقریبا نود درصد کمیته‌ی مرکزی حزب!

«لنین» قبل از مرگ، طی نامه‌ای، شش نفر از برجسته‌ترین افراد رهبری حزب را به عنوان جانشینان احتمالی خود معرفی و تحلیل شخصیتی کرد که غیر از «استالین»، عبارت بودند از: «تروتسکی»، «زینوویف»، «کامنف»، «بوخارین» و «پیاتاکوف». در انتهای نامه، «لنین» درخواست کرده‌بود که «استالین» به علت رفتار تند و خشن و نارفیقانه با همکارانش، از دبیری کمیته‌ی مرکزی برداشته شود.

استالین در عرض چهار سال (۱۹۴۰-۱۹۳۶) همه‌ی پنج نفر دیگر را نابود کرد.

«استالین» تنها دو سال قبل از آغاز جنگ جهانی دوم، سه مارشال از کلّ ِ پنج مارشال ارتش شوروی را اعدام کرد.

«استالین» بیش از ده نفر از رهبران احزاب کمونیست دنیا (از جمله «سلطان‌زده» رهبر حزب کمونیست ایران، «بلا-کون» رهبر حزب کمونیست و دولت انقلابی مجارستان، «رادک» رهبر حزب کمونیست آلمان، «راکوفسکی» رهبر حزب کمونیست بلغارستان) را که مهمان و تبعه‌ی اتحاد شوروی شده‌بودند، نابود کرد.

«لنین» در سال ۱۹۱۹ «سازمان انترناسیونال سوم» را بنیان گذاشت، اما «استالین» در سال ۱۹۴۳ و جهت کسب رضایت «چرچیل» و «روزولت» در جریان جنگ جهانی دوم، آن را تنها با یک دستور ساده منحل کرد.

سرود ملی اتحاد شوروی که توسط «لنین» انتخاب شده بود، سرود معروف انترناسیونال (به ندای دوستی با زحمتکشان همه‌ی دنیا) بود، اما «استالین» برای کسب رضایت امپریالیست‌های انگلیس و فرانسه، سرود انترناسیونال را لغو کرد و به جایش یک سرود ناسیونالیستی روسوفیل گذاشت در مدح سرداران روس و خدمتگزاران تزار.

«لنین» به پنج کشور فنلاند،‌ لهستان، استونی، لیتوانی و لتونی استقلال داده‌ بود اما «استالین» در سال ۱۹۳۹ و همزمان با بستن ِ پیمان ِ دوستی با «هیتلر»، به هر پنج کشور فوق حمله برد و بخشهایی از فنلاند، نصف لهستان و کل سه کشور بعدی را اشغال و به شوروی الحاق کرد.

«لنین» در سال ۱۹۲۱ سیاست نوین اقتصادی (نپ) را اعلام کرده‌بود که در واقع ترکیبی از بازار و بخش کوچک خصوصی و اقتصاد سوسیالیستی بود، اما «استالین» تنها پنج سال پس از مرگ «لنین»، آن سیاست را لغو و در نهایت ِ خشونت و تبعید و کشتار، سیاست «اشتراکی‌سازی اجباری» و نابودی مطلق بخش خصوصی را پیاده کرد.

در سال‌های پس از مرگ استالین، دادگاه‌های عالی و حزب کمونیست شوروی (به علت نبود هیچ مدرک یا سندی) تمام اعدام‌شدگان فوق (غیر از «تروتسکی») را اعاده‌ی حیثیت کرد و آن‌ها را به صفوف حزب بازگردانید.

آیا استالین ربطی به لنین داشت؟|

خالد رسول‌پور

@adabyate_digar|#History|#KH_Rasoulpur

 

یک نظر بگذارید