اعتراضات آبان‌ماه 98  دانشجویان دانشگاه اصفهان:

 

صبح روز 25 آبان، شروع خونین‌ترین قیام اجتماعی‌ای که شهر اصفهان پس از انقلاب 57 به خود دیده بود؛ در این روز اعتراضات در حدود 20 نقطه شهر طبق فراخوان اجتماعات مردم و ابتداً نسبت به گرانی بنزین آغاز شد.

دانشجویان دانشگاه اصفهان به‌دلیل موقعیت جغرافیای دانشگاه و همینطور میزان سراسری بودن اعتراضات، محل فراخوان خود را در دانشگاه انتخاب نکردند و پیش از ظهر روز بیست و پنجم آبان، فراخوان تجمع اعتراضی خود را در میدان آزادی اصفهان (دروازه شیراز) صادر کردند.

در تجمعی که در کنار دانش آموزان و عموم مردم، جمعیت آن به 150 تا 200 نفر می‌رسید، دانشجویان دانشگاه اصفهان در نقاط مختلفی از این جمعیت، اعتراض علیه گرانی بنزین را به اعتراض علیه کلیت سیستم تبدیل کردند و با سر دادن شعارهایی که تعرض نسبت به حکومت را در صدر قرار می‌داد، تجمع را موثرتر ساختند و افراد بیشتری از شهروندان را به آن جذب کردند.

دانشجویان همصدا و پیشتاز سایرین، شعارهایی علیه فقر و فلاکتی که حکومت به مردم تحمیل کرده سر دادند و دو بار با نیروهای سرگوبگر حکومت که به مردم حمله میکردند درگیر شدند و آنان را به عقب راندند.

در نهایت و با نزدیک شدن به ظهر، قسمتی از جمعیت (عموما شهروندان) با اشاره به محل پیشنهادی بعدی برای تجمع آتی، صحنه اعتراضات را ترک کرد و این مسئله موقعیت را برای نیروهای سرکوب فراهم آورد تا باقی جمعیت را پراکنده کنند.

اعتراض در روزهای بعدی:

به دلیل ایجاد منع آمد و رفت گسترده در دانشگاه و کنترل عبور و مرور در ساعت‌های نزدیک به اعتراضات توسط حراست و همچنین استقرار نیروهای انتظامی‌ای که در قالب وَن‌های ناشناس و مینی بوس‌های بسیج دانشگاه وارد مجموعه خوابگاه‌ها و نزدیک ورودی و خروجی‌های دانشگاه شده بودند، دانشجویان از روزهای بعد از 25 آبان ساعت و مکان تمام فراخوان‌های خود را به صورت غیرعلنی و تنها در جمع‌های مورد اعتماد اعلام کردند.

طبق گزارشات تیم‌های مختلف دانشجویی حاضر در تجمعات اعتراضی آبان:

مکان تجمعات توده‌ای که مورد حمایت دانشجویان قرار گرفت در پل فلزی، سه راه سیمین، سی و سه پل تا انقلاب، دروازه دولت و چهار راه تختی بود. استراتژی جابجایی و تعقیب و گریز بین محله‌ها و قسمت‌های مختلف شهر موجب عدم تمرکز نیروهای سرکوب و به تبع تجمعات و اعتراضاتی موثر شده بود که نتیجه آن طبق گزارشات موثق دانشجویان از صحنه، علاوه بر آتش زدن 2 دستگاه اتوبوس نیروهای سرکوبگر، حداقل 3 ماشین نیروهای لباس شخصی و انتظامی، 40 شعبه بانک در قسمت‌های مذکور و تخریب بنرها، ایستگاه‌های تبلیغاتی و … در اکثر چهارراه‌های حیاتی شهر، اختلال جدی در 2 ایستگاه مترو و به تعطیلی کشاندن متروی کل شهر و همراهی اعتصاب گونه شبکه حمل و نقل شهری و بین شهری، شامل تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی در سرتاسر شهر اصفهان شد.

پس از اعتراضات آبان:

پس از اعتراضات آبان و حمایت تشکل مستقل از حکومت و دانشجویی دانشجویان پیشرو دانشگاه اصفهان از اعتراضات آبان، تبیین جایگاه سیاسی این اعتراضات و بیان صریح لزوم مبارزه شهری و سازماندهی انقلاب به منظور تغییر تمام مناسبات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی موجود، در سکوت تمام تشکل‌های حکومتی وابسته اعلام شده و می‌شود:

#آبان_ادامه_دارد

 

برقراری ارتباط با ادمین 🔺@isf_uni_admin🔻

 

 

یک نظر بگذارید